Samarbejde

Cannabis skal bekæmpe antibiotikaresistente bakterier

Et samarbejde mellem en forsker på SDU og virksomheden Canna Therapeutic skal bekæmpe antibiotikaresistente bakterier

Af Jakob Schjoldager, 09-07-2018

Verden over bliver bakterier resistente over for antibiotika, og derfor virker en række antibiotika ikke længere mod infektioner.

Et samarbejde mellem biotek-startuppen Canna Therapeutic og en forskergruppe på SDU skal nu se på, hvordan de kan bruge hjælpestoffer fra cannabisplanten til at komme problemet med antibiotikaresistente bakterier til livs.

- Gennem vores tidligere arbejde med hjælpestoffer fandt vi ud af, at cannabis fungerer godt som hjælpestof til antibiotika, forklarer Janne Kudsk Klitgaard, der er forsker ved Klinisk Institut og Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på SDU.

Et produkt som kan hjælpe patienter

Hun er glad for at få muligheden for at samarbejde med Canna Therapeutic.

Ikke bare fordi de hjælper med finansieringen af hendes forskning, men også fordi det forhåbentligt gør det muligt at få hendes forskning ud til patienter engang i fremtiden.

- Det er fantastisk at få lov til at arbejde på et projekt, hvor vi ved, at det kan bruges på patienter i fremtiden, og at den viden, vi opbygger på universitetet kan resultere i et produkt, der kan bruges i samfundet, siger Janne Kudsk Klitgaard.

Lille virksomhed kan konkurrere med store medicinalvirksomheder

For Canna Therapeutic er samarbejdet helt afgørende for, at en lille biotek-virksomhed kan være en konkurrent for de store medicinalvirksomheder.

- Der ligger utroligt meget viden på universiteterne, og det er utrolig vigtigt, at man også kan få del i den, selvom man er en lille virksomhed og ikke har samme kaliber som eksempelvis Novo Nordisk, siger Steen Plesner Pontoppidan, adm. direktør og stifter af Canna Therapeutic.

På den her måde får Canna Therapeutic mulighed for at få andel i ny forskning, som der allerede er lagt et fundament for.

- Vi har ikke mulighed for at ansætte alle de folk vi gerne vil inden for det her ekspertise område, men på den her måde får vi mulighed for det alligevel – og det er afgørende for særligt små virksomheder som vores, siger Steen Plesner Pontoppidan.

Investeringen skal give forskere tid til at finde løsning

Pengene, som Canna Therapeutic bidrager med ved samarbejdet, skal bruges på at ansætte Claes Søndergaard Wassmann i en PhD på projektet.

Han skal sammen med Janne Kudsk Klitgaard bruge de kommende år på at se nærmere på, hvordan de rent faktisk fremstiller et produkt, der indeholder hjælpestoffet og et antibiotikum.

- Vi ved at det virker, men nu skal vi bare have fundet frem til, hvordan det virker, siger Janne Kudsk Klitgaard.

Foto: Janne Kudsk Klitgaard, Steen Plesner Pontoppidan, Claes Søndergaard Wassmann

Det betyder også, at der ikke endnu er et konkret produkt, som Canna Therapeutic kan tjene penge på endnu.

- Det er selvfølgelig en risiko for os at gå ind i det her, fordi der ikke er et færdigt produkt, vi kan sælge. Men det er samtidig vigtigt for os, at vi kommer ind et sted i processen, hvor vi kan være med til at præge projektet i en mere kommerciel retning, siger Steen Plesner Pontoppidan.

Samtidig får mindre virksomheder som Canna Therapeutic også mulighed for at byde ind på ny forskning, når det ikke er et færdigt forskningsresultat, der alene skal sælges til højest bydende.

- Hvis man kommer med klare resultater og bare skal finde en kommerciel partner, vil det typisk være de store selskaber, der kan vælge og vrage imellem opfindelserne. Eller de vil opkøbe ideen for at lukke den, fordi det er en konkurrent til deres eksisterende produkt, forklarer Steen Plesner Pontoppidan.

Virksomhed og forsker mødtes til Danish IP-fair

Canna Therapeutic mødte Janne Kudsk Klitgaard til Danish IP-fair. Det er et årligt tilbagevendende arrangement, der bliver arrangeret af alle otte universiteter.

Her kan virksomheder og investeringsfonde høre mere om den nyeste danske forskning, og forskerne kan finde finansiering til deres forskning.

- Det var en ren tilfældighed, at jeg hørte om Janne og Claes, som deltog i Danish-IP med det formål at finde samarbejdspartnere til jeres nyligt patenterede opfindelse. Vi var blevet inviteret af DI, men viste ikke på forhånd, at vi skulle finde nogen, der forskede i lige netop hjælpestoffer fra cannabis, som kan bekæmpe antibiotikaresistente bakterier, fortæller Steen Plesner Pontoppidan.

Om virksomheden Canna Therapeutic

Canna Therapeutic er et biofarmaceutisk selskab etableret i 2016 med henblik på at fremstille aktive farmaceutiske ingredienser (API) produkter baseret på cannabis med henblik på salg til apoteker og til andre farmaceutiske virksomheder. Derudover vil Canna Therapeutic gennemføre videnskabelige undersøgelser, der skal sikre den generelle medicinske sikkerhed og effekt af medicinske cannabis- og cannabisprodukter, samt undersøge alternative former for cannabisadministration og naturlige planteekstrakter til medicinsk brug.

Ny forsøgsordning fra 1. januar 2018

Den nye forsøgsordning indenfor medicinsk cannabis giver Canna Therapeutic mulighed for at dyrke forskellige sorter af cannabis med henblik på at ekstrahere plantematerialet og dermed undersøge de terapeutiske effekter af forskellige ekstrakter i forskellige indikationer. Virksomheden forventer at kunne levere materiale til kliniske forsøg.

Kontakt virksomheden

CEO Steen Plesner Pontoppidan på mail eller telefon: 4040 4501.

Skriv til Steen

Kontakt forskeren