Q&A

- Kunden bestemmer, hvad der er god innovation

Arne Hessenbruch underviser til daglig på Massachusetts Institute of Technology. I begyndelsen af juli lavede han workshop for iværksættere på SDU. Vi har mødt ham til en Q&A om innovation

Af Stine Charlotte Hansen, , 06-07-2019

Hvad er det spændende ved at beskæftige sig med innovation?

Det er, at der opstår så mange nye ideer, som beskæftiger sig med konkrete samfundsproblemer. Er der noget mere spændende? Jeg kan ikke forestille mig noget sjovere at lave. Næsten hver dag oplever jeg et eller andet, som sætter hjernen i gang.

Det er nok også derfor, jeg ikke er flyttet fra Boston, selvom jeg ellers havde en plan om at flytte til et nyt land hvert tiende år. Der er spændende at være.

Hvad er god innovation?

I sidste ende drejer det sig om at tilfredsstille kundernes behov. Hvis det lykkes, er det god innovation. Vejen er meget kompliceret og med mange små skridt. Man skal have så meget kundekontakt som muligt. Og hele tiden have feedback fra kunder for at se, om det man laver, rent faktisk tilfredsstiller deres behov.

Man skal selvfølgelig også kende sin kunde, og hvis produktet ikke går til den kunde, er der måske et andet kundesegment, det er bedre til. Men man skal altid have den der tætte kontakt til kunden.

Så kunden bestemmer, hvad der er god innovation?

Ja, i sidste ende. Uden interesserede kunder, er det ikke interessant.

Kan det ikke være svært, hvis man har verdens bedste ide?

Det kan være meget svært. Det mest kendte eksempel er Steve Jobs, som sagde: Hvis man går ud og spørger kunderne, hvad de vil have, har de ikke fantasi nok til at forestille sig noget meget anderledes.

Så han var ikke i stand til at gå ud og spørge: Vil I have en smartphone? Men i sidste ende drejer det sig om at kunne sælge produktet, og det lykkedes, dermed er det god innovation.

Så salget viser, om ideen er god?

Den bedste målestok, vi har, er penge. Eller måske skulle jeg nærmere sige; det er den mindst dårlige måde at måle på. Men hvis du ikke gør det, bliver tingene mere vanskelige. I et innovationsprojekt, hvor du skal frem til noget, skal alle stakeholders have et incitament. Fx skal de kunne tjene på det.

Penge er noget konkret og attraktivt, og du kan bogføre det. Penge er ikke perfekte, men kan være incitamentet for at projektet lykkes. Succesen er, at du har et maskineri, som genererer penge, så alle er tilfredse.

Kan man måle i andet end penge?

Hvis du producerer noget industrielt, kan du gøre det og snavse omverdenen til. Så kunne man lave et system, hvor producenten blev ansvarlig for sit eget snavs.

Så skal vedkommende jo betale for, at det bliver ryddet væk, og det bliver en del af en økonomisk beregning. Men så er vi tilbage ved incitamentet penge.

Hvis du skulle bruge et andet ord end innovation for innovation, hvad skulle det være?

Det ville være vækst. Set fra et firmas perspektiv. Et firma har nogle bestemte måder at tjene penge på, og hvis der skal findes en ny måde at tjene penge på, så man vækster, kræver det innovation.

Hvis du er Grundfos, og du sælger pumper, og du finder ud af i stedet, at det er en god ide at tjene penge på de data, du producerer – det er innovation. Det er svært.

Hvad er det bedste eksempel på innovation, du har set?

Det er jo en smartphone. Den gør mange ting mulige. Jeg bor i USA, jeg kan ringe gratis til min mor i Europa. Jeg har været historiker og fløj til arkiver for at læse ting, nu kan jeg finde dem på telefonen. Jeg spiller skak på telefonen, hvis jeg sidder i en bus. Hvis jeg vil, kan jeg se en fodboldkamp. Hvis jeg skal mødes med nogen, og de er forsinkede, kan jeg finde ud af, om jeg skal vente eller tage af sted. Det er vanvittigt, så meget en smartphone kan.

Hvordan har det været at arbejde sammen med iværksætterne på SDU?

Det har været enormt spændende. Innovation handler i høj grad om at søge en masse ny information. Fx manglede et af de fem teams viden om, hvordan befolkninger i andre lande måler temperaturen ved feber. De skrev ud i en international facebookgruppe for sygeplejersker og havde prompte svar fra mange lande.

Jeg har fået øje på en kulturforskel mellem Danmark og USA, og det er danskernes efterspørgsel efter værktøjer. Det er interessant - og lidt anderledes end den måde jeg arbejder med innovation. For at skabe god innovation skal man lytte til hinandens ideer og finde ud af, om man kender nogen, som kan hjælpe.

Innovation bygger på netværk. For jeg har ikke nødvendigvis den faglige viden, som kan bringe en startup videre, men jeg har viden om, hvem jeg kan sende dem hen til for at blive hjulpet af en med faglig viden.  Det er noget af vigtigste, når man er i gang med at finde på noget nyt.

Læs mere om studerende og iværksætter Morten Merhøjs oplevelse af innovationsworkshoppen.

Fakta om MIT-underviseren

Arne Hessenbruch er dansk, men rejste ud i verden for mere end 40 år siden. Han endte i innovationsmekkaet Boston, hvor han har undervist på det eftertragtede MIT i to årtier. I den første uge af juli laver underviseren en workshop for iværksættere på SDU. Vi har mødt eksperten for at få nogle af hans umiddelbare tanker om innovation.

Fakta om Massachusetts Institute of Technology

Universitetet blev grundlagt i 1861 i Cambridge ved Boston. Det har beskæftiget 90 nobelprismodtagere. Det har mere end 11.000 studerende. Studerende kan vælge mellem mere end 85 fag og programmer, som handler om iværksætteri og innovation.

Redaktionen afsluttet: 06.07.2019