Om SDU

Nyheder i forbindelse med regionalisering

• 13.12.2023

SDU styrker Trekantområdet

Medvind til SDU’s ambitioner om at opbygge fremtidens forsknings- og uddannelsesmiljø indenfor IT- og ingeniørfeltet i Trekantområdet.

• 11.09.2023

Uddannelsesvision skal styrke Trekantområdet

SDU’s interesse i at være med til at opbygge fremtidens forsknings- og uddannelsesmiljø indenfor it- og ingeniørfeltet i Trekantområdet, en af landets vigtigste industriregioner, lever stadig.

• 16.06.2022

Cand.merc. etableres på SDU i Slagelse

Fra september 2023 kan studerende læse cand.merc. på SDU i Slagelse. Det har Uddannelses- og Forskningsministeriet netop godkendt, og det befæster SDU’s regionale profil yderligere.

• 29.04.2022

Jurauddannelse etableres på SDU i Esbjerg

Fra efteråret 2023 kommer SDU til at have en jurauddannelse i Esbjerg. Det står klart, efter at Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser - også kaldet RUVU - har godkendt SDU’s ansøgning for uddannelsen. Det offentliggjorde statsminister Mette Frederiksen under et besøg på SDU i Esbjerg torsdag formiddag.

• 22.03.2022

Politisk aftale om regionalisering

En politisk forligskreds har tirsdag den 22. marts landet en aftale med udgangspunkt i det politiske udspil ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark” af 25. juni 2021.

• 12.01.2022

SDU’s institutionsplan er indsendt

SDU har indsendt en plan til Uddannelses- og Forskningsministeriet, der beskriver, hvordan universitetet vil efterleve den politiske aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark. Indholdet er stort set identisk med det udkast, der blev fremlagt for bestyrelsen i december. SDU vil styrke universitetets regionale position, men det bør ikke ske ved at reducere SDU’s studiepladser i Odense.

• 15.12.2021

SDU og Vejle Kommune i tæt samarbejde om campus

Mere end 9.000 studerende læser på en videregående uddannelse i Trekantområdet. Dette tal bliver nu endnu større med SDU og Vejle Kommunes fælles udmelding om etablering af SDU Vejle, en ny campus med uddannelser inden for it-, sundhed- og ingeniørområdet.

• 13.12.2021

SDU’s institutionsplan er godkendt

SDU er nu næsten klar til at indsende en plan til Uddannelses- og Forskningsministeriet, der beskriver, hvordan universitetet efterlever den politiske aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark. SDU ønsker at styrke universitetets regionale position, men det bør ikke ske gennem en reduktion af SDU’s studiepladser i Odense.

• 19.11.2021

Kommentering af udkast til SDU’s institutionsplan vedr. regionalisering

SDU vil i de kommende dage og uger inddrage flere af universitetets organer i det regionaliseringsudspil, som SDU er blevet bedt om at indlevere til Uddannelses- og Forskningsministeriet ved årsskiftet.

• 11.11.2021

SDU ser positivt på at udvide med it-uddannelser i Vejle

Står det til Syddansk Universitet kan Vejle blive næste by i forhold til at opbygge en campus, der indfrier den bundne politiske opgave om regionalisering af uddannelser, samt erhvervslivets behov for universitetsuddannede kandidater.

• 09.11.2021

SDU og Slagelse Kommune indgår partnerskabsaftale

Slagelse Kommune og SDU styrker nu det gode og tætte samarbejde yderligere med en partnerskabsaftale, som bygger videre på det eksisterende samarbejde mellem kommunen, SDU, lokalsamfundet og erhvervslivet.

• 05.11.2021

SDU vil styrke sine regionale aktiviteter

Sommerens politiske aftale om uddannelser i Danmark fastlægger, at optaget af studerende i landets fire største byer skal reduceres frem mod 2030.

• 01.09.2021

Semesterstartshilsen fra direktionen

Det bliver et travlt efterår, hvor der blandt andet skal skabes klarhed over, hvad regionaliseringen af uddannelser kommer til at betyde for SDU.

• 01.07.2021

Sommerhilsen fra SDU's direktion

Med midsommerens komme er sommerferien for mange ved at være en realitet.

• 27.05.2021

SDU er allerede et stærkt regionalt universitet

Regeringens udspil til en ny uddannelsesreform indeholder en regionaliserings-dagsorden, som SDU allerede i mere end to årtier har realiseret med mere end 20 pct. af sit bacheloroptag placeret uden for Odense.