Skip to main content

Gamificeret ACTP-behandling

Der er mangel på viden om effektiviteten af attentional control training program (ACTP) i kliniske stikprøver af personer med alcohol user disorder (AUD). Derfor er det primære formål med studiet at undersøge, om primær farmakologisk og psykologisk evidensbaseret alkoholbehandling kan styrkes ved at implementere en gamificeret ACTP-smartphoneapplikation som en tilføjelse til behandlingen for yngre AUD-patienter. Gamificering defineres som brugen af spilelementer i aktiviteter og ting, som ikke er spil [1]. Det kan eksempelvis være i psykologisk behandling for at gøre interventionen mere spændende, hyggelig og motiverende for deltagerne. Desuden ønsker studiet at undersøge, hvorvidt en gamificeret version af ACTP kan leveres succesfuldt via en tilføjelse af en smartphoneapplikation.

 

 

[1] Hoffmann, A., Christmann, C.A., & Bleser, G. (2017). Gamification in Stress Management Apps: A Critical App Review. JMIR Serious Games, 5(2).