Stor profil skifter Google ud med SDU

Elin Rønby Pedersen har formået at sætte et klart humanistisk aftryk i Silicon Valley. Efter 25 år med visitkort fra Google, Microsoft og Xeroc PARC vender eksperten i human centered computing og maskinlæring hjem til Danmark til en stilling som professor og leder af SDU Applied AI and Data Science på Syddansk universitet.

Af Birgitte Dalgaard, , 15-04-2021

For næsten 25 år siden pakkede hun kufferterne og flyttede til Californien fordi hendes forskning i datalogi var for langhåret til det danske forskningsklima. Nu har en ansættelse som professor og leder af SDU Applied AI and Data Science på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet fået Elin Rønby Pedersen til at vende næsen mod Danmark igen.

- I stedet for kunstig intelligens, foretrækker jeg meget, at vi kalder det maskinlæring, siger ekspert i human centered computing og maskinlæring, Elin Rønby Pedersen:

Det er fantastisk, hvad vi kan gøre med maskinlæring. Vi kan stå på et hvilket som helst gadehjørne i verden og pege med mobilen på et vejskilt, og telefonen vil fortælle os, hvor vi er, og oversætte, hvad der står på skiltene. Det er crazy, men er det intelligens? Det ved jeg da ikke.

Elin Rønby Pedersen, Professor og leder af SDU Applied AI and Data Science på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet

Hendes no bullshit-attitude i en verden fuld af buzzwords, har hun fået fra den verdensberømte antropologiprofessor Lucy Suchman, som hun første gang mødte i 1989 ved Xerox PARC, Palo Alto Research Centre i Californien. Dengang Elin Rønby Pedersen som ung og meget teknologibegejstret datalog første gang satte sine ben i Silicon Valley.

- Når jeg sad og spiste frokost med Lucy Suchman og hendes gruppe, så spurgte de mig: Hvad skal det egentlig være godt for? Hvorfor tror du, det redder nogens tilværelse? På den måde blev jeg presset til at reflektere over, at teknologien først giver værdi, når den giver mening i menneskers dagligdag, forklarer Elin Rønby Pedersen:

- Det virker jo banalt, men det er det ikke i teknologiverdenen.

Mennesket bag data

I 14 år har Elin Rønby Pedersen været ansat som forsker i maskinindlæring indenfor sundhed hos Google, og i techgiganternes højborg er det lykkes hende at manifestere sin grundregel om, at algoritmer skal være relevante og udvikles i respekt for de mennesker, de skal hjælpe og den virkelighed, de skal indgå i.

- For nylig var jeg en del af et interessant projekt, som omhandlede sundhedsarbejdere i den tredje verden. Problemet var, at de data som de indsamlede omkring patienters sygdom og behandling ofte var fejlagtige. Tilgangen til at løse problemet vil normalt være at give sundhedsarbejderne en app, som styrer, at de ikke laver fejl, siger Elin Rønby Pedersen og fortsætter:

- Men siden 80’erne har vi vidst, at hvis du beder mennesker om at indtaste en masse data, som de ikke har nogen interesse i, så bliver data fejlbefængt. Det sagde Jonathan Grudin fra Microsoft dengang.

Så hvad med om vi i stedet gør data meningsfulde for sundhedsarbejderne. Tager deres faglighed alvorlig og giver dem noget tilbage. For eksempel i form af mulighed for at yde bedre behandling på baggrund af den opsamlede data. Det er den synsvinkel, jeg går ind i arbejdet med, og det er nu optaget som et centralt tema i Googles forskning og udvikling.

Skattekiste af sundhedsdata

Nu har Elin Rønby Pedersen skiftet Google ud med Syddansk Universitet for at indtage pladsen som professor og leder af SDU Applied AI and Data Science på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet. Og hun lægger ikke skjul på, at det også er den helt særlige historiske samling af danske sundhedsdata, som har trukket hende til Danmark.

- Det er en skattekiste af data. For en person med interesse i maskinlæring er det som en slikbutik, stråler Elin Rønby Pedersen.

Hun er sikker på, at hun med sine kompetencer indenfor maskinlæring kan få skattekisten af data forvandlet til nyttig viden om mange sygdommes udvikling og faresignaler.

- Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor Danmark ikke er verdensmester i udvikling af sundhedssystemer på baggrund af den helt unikke guldgruppe af data, siger Elin Rønby Pedersen.

Hun påpeger, at hun virkelig er nysgerrig på, hvad der skal til for at få adgang til data eller om der mangler fornuftige regler for at sikre, at den indsamlede data ikke blot sover, men bliver anvendt til at forbedre patienters muligheder for hurtig diagnosticering og behandling.

- Jeg vil meget gerne forsøge, om vi kan tale os frem til nogle fornuftige kriterier for, hvornår det er klogt at bruge data. Her ligger et enormt uudnyttet potentiale som kan skabe stor værdi for Danmark, pointerer Elin Rønby Pedersen.

Elin Rønby Pedersens CV

• Arbejde