Væksteventyr

Millioner til nyt dansk robotfyrtårn: SDU i front for Center for Large Structure Production (LSP)

108 millioner kroner til banebrydende udvikling af robotter til lands, til vands og i luften er på vej til Fyn, der netop er udpeget som Danmarks fyrtårn for robotter. Millionbevillingen er startskuddet på en langsigtet udvikling, der får effekt på hele Fyn, også Det Tekniske Fakultet. SDU står i spidsen for et nyt robotcenter for Large Structure Production (LSP) på Lindø - et af fire projekter i fyrtårnet.

Af Jakob Haugaard Christiansen, , 04-02-2022

Robotter, droner og maritim højteknologi vil snart være klar til at revolutionere endnu flere brancher, eksempelvis 3D-printede bygninger, svejserobotter til offshore-konstruktioner, autonom færgedrift eller dronetransport af medicin og sågar passagerer.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har netop udpeget Fyn som Danmarks fyrtårn for robotteknologi, der skal udnytte Fyns styrker og potentialer til at skabe en international styrkeposition. Og medsendt 108 millioner kroner til det samlede projekt.

Nyt kapitel i væksteventyret

En position og et potentiale, hvor Det Tekniske Fakultet på SDU får en hovedrolle i at udfolde ambitionerne i det såkaldte Nextgen Robotics. Både i form af realiseringen af Center for Large Structure Production (LSP) og på droneområdet.

- Det er fantastisk, at vi nu sammen med partnerne i NextGen Robotics kan sætte lys i det fynske fyrtårn. Vi skal i gang med at skrive det nye kapitel i væksteventyret om robotterne i Danmark og på Fyn, siger dekan for Det Tekniske Fakultet, Henrik Bindslev.

Regeringen har i alt afsat en milliard kroner til udvikling af 8 lokale erhvervsfyrtårne i hele landet. Af den første uddeling på 595 mio. kroner, havner de 108 millioner nu på Fyn og i Nextgen Robotics-konsortiet, som tæller 65 partnere.

Globalt kraftcenter

Det glæder Kenneth Muhs, borgmester i Nyborg og formand for Business Region Fyn, del af Erhvervshus Fyn.

- Udpegningen er en blåstempling af det store arbejde, der er lagt i at transformere Fyn til et globalt robotmekka og af det store potentiale, der fortsat findes. Ambitionen er Fyn som et internationalt kraftcenter for fremtidens højteknologiske brancher og nye job, virksomheder og arbejdskraft til hele Fyn.

Den nyslåede titel trækker bl.a. tråde til Lindøværftet, hvor Mærsk sammen med forskere fra Syddansk Universitet lagde grundstenen til den danske robotindustri.

Flere og mere sikre job

Syddansk Universitet rykker netop tilbage på de tidligere værftsområder på Lindø for at etablere verdens første Center for Large Structure Production (LSP), hvor robotløsninger og nye automatiseringsløsninger udvikles til fremstilling af store og tunge elementer for eksempel til energisektoren, byggeriet og offshore. Og måske på sigt – igen at bygge skibe på Odense Havn.

- Som verdensførende inden for robotforskning, kan SDU i samarbejde med virksomhederne være med til - med robotter og automation - at gøre grøn omstilling billigere, øge produktiviteten og skabe flere og mere sikre arbejdspladser i tunge industrier. Og samtidig skabe uanede nye muligheder for den danske og ikke mindst fynske robotindustri, siger Henrik Bindslev, dekan på Det Tekniske Fakultet og uddyber:

- Sammen med vores partnere i NextGen Robotics vil vi også skabe nybrud inden for droner og autonom skibsfart, områder der også er inde i rivende global udvikling.

Kæmpe potentiale

Professor på Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet ved Det Tekniske Fakultet, Christian Schlette, skal lede arbejdet af det kommende Center for Large Structure Production i erhvervsområdet ved Munkebo.

- Med bevillingen er der udsigt til, at vi kan realisere centret og de ambitioner, der er i branchen om at udnytte det kæmpe potentiale for robotter og automation indenfor produktion i stor skala. Det handler både om grøn omstilling og ikke mindst om at automatisere brancher, hvor man oplever stor mangel på arbejdskraft, siger professoren, som ser frem til samarbejdet med bl.a. Odense Havn og de flere end 15 involverede virksomheder bag LSP.

Droner og skibsfart

Fire ”sidetårne” skal tegne fyrtårnet fra start. Første spadestik bliver at etablere tre internationale testmiljøer og et internationalt robothus, der skal skabe de allerbedste betingelser for udvikling og eksport af robotter, droner og teknologi til fremtidens kystnære færger.

SDU skal lede LSP på Odense Havn, men er desuden dybt involveret i dronesatsningen i HCA Airport og har også en rolle i udviklingen af autonom færgedrift på Sydfyn.

I robotindustrien bliver nyheden modtaget med stor tilfredshed, fordi man nu ikke mindst i det kommende robotcenter får et testområde, som de ofte små og nystartede robotfirmaer ikke selv har mulighed for at etablere.

Danmark som global robotnation

Mikkel Christoffersen, CEO i Odense Robotics siger:

- Med det nye fyrtårn for robot, drone og autonome højteknologi har vi nu en unik mulighed for at gøre Danmark til en endnu stærkere robotnation globalt. De nye test- og forskningsfaciliteter på Fyn vil sætte turbo på udviklingen af nye løsninger, så robot- og dronevirksomheder i hele landet kan øge deres internationale konkurrencekraft. Og han uddyber:

- Den stigende efterspørgsel på automatisering i flere industrier viser med al tydelighed, at vækstpotentialet er stort. Det glæder mig, at industriens potentiale nu får bedre betingelser til at vækste.

Bag det fynske erhvervsfyrtårn står et nyt offentlig-privat konsortium, NextGen Robotics, som består af blandt andet Syddansk Universitet, mere end 30 virksomheder, erhvervsklyngerne MARLOG og Odense Robotics, Teknologisk Institut og ni fynske kommuner.

Ved et møde i næste uge bliver det afgjort mellem parterne, hvordan de 108 millioner kroner fordeles mellem de fire ben, som udgør Nextgen Robotics.

Redaktionen afsluttet: 04.02.2022