Workshop i Sønderborg bygger broer

Du forstår sikkert, hvad Siri, Alexa og Google siger til dig. Men kan du egentlig lide at tale med disse programmer, og rammer de altid rigtigt, når de taler til dig? Formentlig ikke. Det arbejder en gruppe internationale tale- og sprogforskere, der i sidste uge mødtes i Sønderborg, på at gøre noget ved.

I takt med at digital kommunikation, sociale medier og menneske-computer-interaktion bliver en integreret del af vores liv, bliver sprog- og taleforskeres arbejde i stigende grad vigtigt. Derfor mødtes forskergruppen DIMA (Deutsche Intonation: Modellierung und Annotation) i sidste uge til en workshop på Syddansk Universitet (SDU) i Sønderborg.

DIMA’s arbejde fokuserer på, hvordan sprog bliver benyttet i samtaler. Bl.a. stemmebrug, intonation, tempo og rytme. Den faglige term for dette felt er prosodi, og det er p.t. et meget hot emne i forskningsverdenen, da prosodi spiller en nøglerolle i at viderebringe følelser, holdninger, humor, karisma og personlighedstræk. At forstå denne del af sproget er særligt vigtigt i dag, hvor forskelle på tværs af kulturer, sociale medier, digital kommunikation og samspillet mellem mennesker og computere er en integreret del af vores liv.

Vil skabe international standard for talende maskiner

DIMA’s overordnede formål er at udvikle en international standard for programmering af talende maskiner, fortæller workshoppens vært Oliver Niebuhr, der er lektor ved Mads Clausen Instituttet på SDU.

– For at lykkes med dette, har vi brug for sprogvidenskabsforskere, fonologer, fonetikere såvel som eksperter i talesprog og menneske-computer-interaktion. Disse forskningsfelter ligger inden for både humaniora, teknologi og samfundsvidenskab, og de er alle repræsenteret i DIMA-gruppen. På den måde bygger DIMA-workshoppen ikke kun broer mellem lande, men også mellem fagfelter. Da kommunikation er en kompleks størrelse, ville vi ikke kunne lykkes uden disse broer. Og dette brede samarbejde er frugtbar jord for udvikling af nye idéer og strategier, forklarer Oliver Niebuhr.

Mads Clausen Instituttet og det nye Center for Industriel Elektronik ved SDU i Sønderborg lagde hus til workshoppen. Netop instituttets og centrets tætte bånd til industrien gør det til et aldeles velegnet sted at udvikle DIMA’s arbejde og få det formidlet ud i verden. Bl.a. til personer, der arbejder med talebrug i teknologi og sociale medier, vurderer Oliver Niebuhr.

Sønderborgs fantastiske mix

DIMA-workshoppen er blot et af flere eksempler på samarbejdet mellem SDU, institutioner og virksomheder på begge sider af den dansk-tyske grænse. Oliver Niebuhr ser de internationale møder som udbytterige både for forskningsgruppen såvel som for SDU mere generelt.

– Med sin beliggenhed i grænseområdet, hvor dansk og tysk sprog mødes og blandes, er Sønderborg det ideelle sted at undersøge sprog. Især hvad angår forståelsen af karisma i talesprogets tone, er SDU i Sønderborg en førende forskningsinstitution, som er tæt forbundet med universiteter i Prag, Bielefeld, Nürnberg, Los Angeles, Barcelona og Milano, forklarer Oliver Niebuhr.

“For mange internationale besøgende er det et fantastisk mix!”

Han mener også, at Sønderborg med sin geografiske placering, størrelse og kombination af by og natur på ét sted gør den til en ideel ramme for internationale møder og konferencer.

– I Sønderborg har vi gode konferencefaciliteter, og alt er i gåafstand. Internationale konferencedeltagere kan nemt komme til universitetet fra deres hoteller og på vejen komme forbi promenaden langs vandet og mange gode restauranter. Ligeledes har Sønderborg sin egen lille lufthavn, der er godt forbundet med Københavns Lufthavn. Alt i alt byder Sønderborg på ånden fra en traditionel skandinavisk by kombineret med en moderne universitetsbys infrastruktur. For mange internationale besøgende er det et fantastisk mix, slutter Oliver Niebuhr.

FAKTA – DIMA VIII
DIMA VIII-workshoppen blev afholdt af Mads Clausen Instituttet og Center for Industriel Elektronik på Syddansk Universitet i Sønderborg 19.-21. september, og blev supporteret af Inspiring Denmark. Det er den ottende DIMA-workshop, og den første til at blive afviklet i Danmark.
Mere information om DIMA’s arbejde kan findes på projekthjemmesiden.

Redaktionen afsluttet: 05.10.2018