Universitetssamarbejde skal øge solcellers effektivitet

Mads Clausen Instituttet har indgået et samarbejde med Aarhus Universitet for at øge solcellers effektivitet. Projektet kaldes SunTune og støttes af Innovationsfonden med i alt 23 millioner kroner.

Solcelle-energi har indtaget en fast og voksende plads på globalt plan, og mens solens kraftige stråler langsomt begynder at dække mere af vores energiforbrug, forsøger flere forskere at undersøge, hvordan vi kan optimere udviklingen af solceller. I dag er der et tab på over 70 % af solens energi ved brug af nutidens solceller. Det skal forskere fra Mads Clausen Instituttet i samarbejde med Aarhus Universitet, gennem projektet SunTune, forsøge at forbedre.

På Mads Clausen Instituttet arbejder man blandt andet med at udvikle organiske solceller. Disse skal undersøges med det formål at høste et større udbytte af solens energi ved, at cellerne skal kunne absorbere en større del af sollysets spektrum. Dette skal gøres ved at implementere specielle nanostrukturer i solcellerne for at omdanne det langbølgede lys fra solen, så det kan absorberes i solcellerne.  Hidtil har solceller ikke kunnet omdanne og absorbere disse stråler, hvilket har ledt til tab af energi. Denne udvikling vil lede til langt mere effektive solceller, der drager mere nytte af solens energi. Læs mere her.

Udover Mads Clausen Instituttet, Syddansk Universitet, og Instituttet for Fysik og Astronomi /iNANO, Aarhus Universitet, som er hovedpartner på projektet, deltager en række andre institutter og virksomheder i projektet. Det skaber et spændende samarbejde på kryds af nationaliteter og baggrunde. De øvrige involverede partnere er Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, DTU Mekanik, Danmarks Tekniske Universitet, International Solar Energy Research Center, Konstanz, Racell – Saphire Group og EnergiMidt A/S.

Redaktionen afsluttet: 20.03.2015