SDU Sønderborg-forskere rammer forsiden af videnskabeligt magasin

Forskningscentret NanoSYD på SDU er frontløber inden for udviklingen af organiske og hybride solceller. Målsætningen er at finde en billigere og endnu mere miljøvenlig måde at producere grøn energi på.

Det internationalt anerkendte, videnskabelige magasin ’Sustainable Energy & Fuels’, publiceret af Royal Society of Chemistry, har i det seneste nummer valgt at lade forskning fra NanoSyd pryde forsiden.

Artiklen, som har den ph.d.-studerende Laura Caliò som førsteforfatter og bl.a. Horst-Günter Rubahn og Morten Madsen fra SDU Sønderborg som medforfattere, handler om signifikante forbedringer af hybride solceller. Laura Calio har både arbejdet i firmaet Abengoa i Spanien og SDU NanoSYD. Hun er en af 14 ph.d.-studerende i ph.d.-netværket Thinface, som i 2013 fik bevilliget 28 millioner kroner fra EU.
Organiske og hybride solceller har en lang række fordele i forhold til traditionelle solceller, som er opbygget af silicium. De er langt billigere at producere, da fremstillingsprocessen er knap så bekostelig, samtidig med materialerne er økonomisk fordelagtige.

Forskningsmæssige udfordringer

Organiske og hybride solceller er endvidere supertynde og bøjelige, hvilket åbner op for helt nye muligheder for fremtidens solceller. De kunne integreres i vinduer og man kunne endda forestille sig, at solcellerne med sin fleksibilitet kunne blive en del af det tøj vi har på.

Der er dog forskningsmæssige udfordringer i forbindelse med disse nye typer solceller. Mens nutidens solceller har en levetid på over 20 år, så er de organiske og hybride solceller ikke så stabile som traditionelle, grundet de organiske og hybride materialetyper, hvilket giver dem en kortere levetid. Og det er her, den nye forskningsartikel magasin ’Sustainable Energy & Fuels’ kommer ind i billedet.

Ved at teste henholdsvis et ultratyndt zink og kobber baseret metalorganiske lag (tyndere end 100 nanometer, ikke synligt for det blotte øje) på overfladen af de hybride solceller, har forskerne vist, at solcellernes stabilitet øges betragteligt, og at de dermed bliver mere langtidsholdbare.

- De her resultater viser, at vi er på rette vej med hensyn til de stabilitetsudfordringer der er for organiske og hybride solceller. Solcellerne vil ramme markedet inden for en overskuelig fremtid, hvilket er gode nyheder i forbindelse med de klimamæssige udfordringer verden står over for, fortæller Morten Madsen, der er leder af den organiske solcellegruppe på SDU NanoSyd.

Horst-Günter Rubahn, som er leder af SDU NanoSyd og Mads Clausen Instituttet på SDU Sønderborg, er stolt over, at SDU har været en bærende del af et europæisk samarbejde, som har skabt lovende resultater inden for grøn energi og energieffektivisering.

- Jeg er specielt stolt over, at vi i samarbejde med virksomheder og universiteter i hele Europa har formået at uddanne 14 ph.d.-studerende, som nu er klar til at træde ind i denne industri og videreformidle deres viden og ekspertise.

Universiteter i Spanien, Italien, Frankrig, Tyskland og Østrig, en spansk forskningsinstitution og forskellige nationale og internationale virksomheder, blandt andet Danfoss i Nordborg, har deltaget i ThinFace-projektet. Inden for de kommende måneder publiceres en bog i regi af NanoSYD forskere med nogle af de mest markante resultater fra det fireårige forskningsprojekt. Den videnskabelige artikel i ’Sustainable Energy & Fuels’ var forfattet af Laura Caliò, Horst-Günter Rubahn, Morten Madsen, Jorge Follana-Berná, Ángela Sastre-Santos, Samrana Kazim og Shazada Ahmad.

Redaktionen afsluttet: 10.12.2017