SDU henter topleder til at stå i spidsen for Center for Industriel Mekanik

Professor Thomas Buhl, der kommer fra en lederstilling hos LM Wind Power, skal stå med ansvaret og den strategiske udvikling af Center for Industriel Mekanik (CIM).

Det er lykkedes SDU at hente en kapacitet fra industrien til at stå i spidsen for CIM. Professor Thomas Buhl har en fortid ved DTU Risø, men kommer fra en stilling hos LM Wind Power. Tidligere har han bygget et Blade Science Center i Vejle op fra bunden for den indiske vindmøllekoncern Suzlon Energy A/S. Og netop det med at bygge noget op, er noget, som tiltaler Thomas Buhl.

”Drivkraften har altid været at få ting til at lykkedes og jeg trives bedst med at bygge noget op. Jeg forlod universitetsverdenen fordi industrien tilbød mig en unik mulighed for at bygge et center op fra bunden. Du kan sige, at jeg nu vender tilbage fordi jeg nu igen har fået sådan en unik mulighed.”

Industrielt samarbejde er essentielt

Med et imponerende CV og en lang række meritter, stod mange døre åbne for Thomas Buhl, men at valget fald på SDU og CIM skyldes, at professoren får mulighed for at arbejde langsigtet.

”I universitetsverdenen kan du arbejde med nye teknologier i 3-5 år. Det kan du ikke i de fleste virksomheder, hvor du arbejder med en meget kortere tidshorisont. I industrien handler det ofte om, at det hele skal være billigere – og helst i morgen.”

Thomas Buhl fortæller videre, at CIM hviler på tre ben: ingeniøruddannelser på internationalt topniveau, forskning i verdensklasse og industrielle ydelser. Det er målet for Center for Industriel Mekanik at opbygge forskningsfaciliteter og tilknytte en international anerkendt forskergruppe på 30+ medarbejdere frem mod 2030.

”Det er CIM’s opgave at kigge på, hvad industrien har brug for på længere sigt. For eksempel er kunstig intelligens meget oppe i tiden. Jeg kan komme i tanke om 1.000 steder, hvor kunstig intelligens kunne implementeres med det same og få stor effekt, men industrien er ofte tøvende, hvorfor det er universitetets opgave at bevise, at det virker og gå til industrien og præsentere løsningen,” siger Thomas Buhl.

Thomas Buhl tiltrådte 1. maj 2020, men har på trods af udfordringer i forbindelse med corona-krisen allerede formået at få de første ansættelser i hus.

En appelsin i turbanen

Leder for Mads Clausen Instituttet på SDU, Horst-Günter Rubahn, er i sagens natur også stolt over, at det er lykkedes at tiltrække en kapacitet som professor Thomas Buhl.

”Det er en appelsin i turbanen, at vi har formået at tiltrække en så stærk profil til at stå i spidsen for CIM. Thomas Buhl er den kompetente leder vi har brug for. Han har en meget bred og dyb viden om mekatronik, så det bliver ikke kun virksomheder inden for vindenergi, som kommer til at drage nytte af hans viden og erfaring; også de omkringliggende, lokale virksomheder får glæde af hans ekspertise,” siger Horst-Günter Rubahn.

Unikt partnerskab bag CIM

Udover SDU står Bitten &Mads Clausens Fond, LINAK, Region Syddanmark og Sønderborg Kommune bag oprettelsen af Center for Industriel Mekanik.

Parterne har skudt mere end 75 mio. kr. i oprettelsen af nye uddannelser på diplom-, bachelor-, kandidat- og ph.d.-niveau, samt etablering af unikke laboratoriefaciliteter og en forskningsenhed i international topklasse inden for industriel mekanik.

Baggrund

• En prognose udarbejdet af Danmarks teknologiske alliance, Engineer the Future, at Danmark kommer til at stå over for massiv mangel på højtuddannet teknologisk arbejdskraft i 2025.
  • Beregninger foretaget af Ingeniørforeningen IDA for Engineer the Future slår fast, at der kommer til at mangle 10.000 STEM-kandidater i 2025 (STEM: Science, Tech, Engineering, Math). Heraf vil der mangle 6.500 civil- og diplomingeniører.
  • Energiteknologi står for næsten 18 procent af den samlende danske vareeksport, men virksomhederne inden for energieffektivitet fattes ingeniører - især inden for elektronik, mekatronik og mekanik. Derfor giver det mening at uddanne ingeniørerne i Sønderborg netop dér, hvor der er brug for dem.
  • Parterne skyder tilsammen over 75 mio. kr. i oprettelsen af Center for Industriel Mekanik (CIM).

Redaktionen afsluttet: 13.05.2020