45.000 kr. til forskningsprojekt om diabetiske fodsår

Postdoc Fei Yu ved Mads Clausen Instituttet har fået tildelt 45.000 kr. fra TEK Momentum til et forskningsprojekt. Projektet fokuserer på udviklingen af udstyr til kontinuerlig overvågning af væskeansamling blandt diabetespatienter

Som en del af Patient@home projektet, der har til formål at udvikle velfærdsteknologi med henblik på behandling, pleje og observation af patienter i deres egne hjem, fokuserer projektet på monitorering af væskeansamlinger i fodsår, som kan ramme diabetespatienter.

Projektet vil blive gennemført i samarbejde med Danfoss PolyPower, som har udviklet en tynd polymér, DEAP, der bruges både som sensor og aktuator. DEAP materialet vil i projektet blive anvendt som en sensor. Med det som udgangspunkt vil Fei Yu udvikle et overvågningssystem samt teste dets anvendelighed, pålidelighed og stabilitet.

Stort markedspotentiale

For Fei Yu vil donationen hjælpe med køb af materialer, som er nødvendige for projektets gennemførlighed. Set i forhold til behandlingsomkostningerne af diabetiske fodsår, ser Fei Yu et utroligt markedspotentiale for produktet. I første omgang vil produktet blive anvendt til overvågning af diabetespatienters fodsår ved Odense Universitetshospital.

For mere information om delprojektet om fodsår, kontakt venligst Postdoc Fei Yu, fei@mci.sdu.dk, tlf. 6550 1676.

Redaktionen afsluttet: 05.02.2013