MCI med ved åbning af Green Tech Center

Stor interesse for MCI workshops ved åbningen af Green Tech Center.

Mads Clausen Instituttet var med, da et helt nyt fyrtårn for grøn teknologi i Danmark forleden slog dørene op. Green Tech Center er et demonstrationscenter med kontor, laboratorium og energipark, hvor virksomheder, iværksættere, forskere og uddannelsesfolk kan udvikle og demonstrere nye grønne teknologier og services. Den officielle indvielse blev holdt med deltagelse af blandt andre H.K.H. Kronprins Frederik, Klima, Energi og Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R) samt rektor for Syddansk Universitet Henrik Dam.

Workshops om solceller

Ved indvielsen blev der afholdt 12 forskellige workshops indenfor energioptimering og alternativ energi. På MCI satses der på forskning og udvikling indenfor solcelleteknologi, blandt andet via aktiviteterne i det netop afsluttede EU-projekt Sunrise-PV. Projektleder fra Sunrise, Kasper M. Paasch, var inviteret til at afholde en workshop om ”Solcelleteknologi, muligheder og udfordringer”. På workshoppen, som måtte afholdes to gange grundet den store interesse fra gæsterne, gennemgik Kasper resultaterne af Sunrise-projektet samt mulighederne for optimering af solcelleanlæg, såvel store som små.

Stadig stor interesse for solcelleanlæg

Blandt tilhørerne var både arkitekter, ingeniører, operatører og andre med interesse i solcelleanlæg.  Både de tekniske og arkitektoniske fordele og ulemper ved forskellige løsninger blev livligt diskuteret, og selvom det danske marked for solcelleanlæg pt. ikke rører på sig grundet manglende politisk afklaring på forholdene vedr. afregning af kilowatt-timer, viser det, at der stadig er stor interesse for solcelleanlæg.

Green Tech Center ligger i Vejle. Læs mere om centret her: www.greentechcenter.dk

Redaktionen afsluttet: 02.07.2014