Folkeskoleelever skal være ingeniører for en dag

Hvordan sikrer du dit hus mod oversvømmelse, når vandet pludselig stiger i kloakkerne? Det er ét af de spørgsmål som elever fra folkeskolernes afgangsklasser i Sønderborg og Aabenraa skal bryde deres hjerner med, når SDU i Sønderborg inviterer dem indenfor til årets Engineering Day.

Engineering Day er dagen, hvor eleverne skal være ingeniører for en dag og udvikle løsninger på konkrete problemer. De skal designe, bygge og konstruere og derigennem få fornemmelsen af, hvad naturfag kan bruges til i det virkelige liv, fortæller Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the future, der sammen med Naturvidenskabernes Hus står bag Engineering Day:

”Når eleverne bruger deres naturfaglige viden til noget konkret, husker de den bedre – og samtidig bliver naturfagene langt mere relevante og vedkommende. Det motiverer eleverne, og gør dem nysgerrige på at lære mere. Alt sammen er med til at løfte deres faglige niveau”, siger Ghita Wolf Andreasen.

På SDU i Sønderborg skal eleverne komme på løsninger til opsamling af plastik i verdenshavene. De starter ud med at arbejde  innovativt og få gode løsningsideer,  og i den sidste udfordring skal eleverne arbejde med Micro:bit, og forsøge at konstruere små prototyper af deres ideer.

”Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag. Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet,” siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der sammen med Naturvidenskabernes hus arrangerer Engineering Day for skoleelever i hele Danmark.

Løfter det faglige niveau

Det er tredje år, at der afvikles Engineering Day på danske skoler. Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup har noteret sig den store opbakning fra landets lærere:

”Vi kan se, der bliver taget rigtig godt imod tankegangen om at lade sig inspirere af ingeniørernes måde at arbejde på, uanset om udfordringen gælder klima, transport eller it. Vi vil netop gerne bidrage til, ateleverne oplever STEM-undervisningen som vedkommende, inspirerende og lærerig og dermed løfte elevernes læring og det faglige niveau,” siger Anders Dahlstrup.

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

Program

08.15-08.45 Velkommen til SDU Sønderborg. Rundvisning på uni-versitetet og ingeniørfaciliteterne.
08.45-09.00 Introduktion til Innovation and Business.
09.00-11.45 Innovation and Business workshop.
11.45-12.15 Frokost.
12.15-12.30 Introduktion til Mechatronics og Electronics.
12.45-15.30 Mechatronics og Electronics workshop.
15.30-15.45 Afslutning.
Redaktionen afsluttet: 29.10.2019