AGS tog førstepræmien i årets faldskærmskonkurrence

Faldskærm i fart, årets faldskærmskonkurrence på SDU i Sønderborg der efterhånden er en tradition blandt sønderjyske gymnasier, gik i år til AGS

126 elever fra sønderjyske gymnasier satte torsdag d. 26. september kursen mod Mads Clausen Instituttet ved SDU i Sønderborg for at deltage i den årlige konkurrencen Faldskærm i fart, der afholdes i forbindelse med Dansk Naturvidenskabsfestival. Klasserne kom fra Alssundgymnasiet i Sønderborg samt EUCSyd i Haderslev og Sønderborg.

22 farverige og velkonstruerede faldskærme sendtes i 12,5 m frit fald inde i Alsion. Eleverne havde tydeligvis haft meget sjov med at give skærmene navne – Black Ghost, Fabulous Four, Airdrop, Team Da Vinchi, Arrow Jack og Lampeskærm of doom var blot nogle af de sjove navne. Dommer og lektor Bjarne Schmidt kommenterede vittigt faldskærmene via højttaleranlægget.

AGS og EUC Syd løb med titlerne

Der var to præmier til de bedste faldskærme. Premium Class Award, hvor skærmene bedømmes på faldtid, præcision samt elevernes egne forudsigelser af faldtid, og Innovation Award, hvor skærmene blev bedømt på kreativitet og nyskabelse. Vinderen af Premiun Class Award blev gruppen Rotere med faldskærmen Arrow Jack, der var lavet af Yasmina, Lisa, Ida, Rikke, Maria og Julie fra Alssundgymnasiet. Vinderne af Innovation Award blev skærmen Fabulous Four, lavet af Desire, Shobeir, Amalie og Jonas fra Pre-IB på EUC Syd.

Faldskærmsforedrag med sækkepibe

Sønderborg Sergentskole stod atter for foredraget om at springe i faldskærm, men på en ny og usædvanlig facon. To seniorsergenter, en jægersoldat samt en sækkepibespiller gav eleverne en fantastisk oplevelse med bl.a. en video af franske faldskærmsjægere i forskellige udspring, ledsaget af live sækkepibemusik, fremvisning af forskellige faldskærme og en historisk gennemgang af brugen af faldskærmstropper ved militæret – en intens og imponerende oplevelse.

Faldskærm i fart er støttet med midler fra Nordea-fondens naturvidenskabelige festivalpulje.

Foto: På billedet ses gruppen Rotere, der vandt Premium Class Award.

Redaktionen afsluttet: 30.09.2013