Ingeniørprojekter tog opgavepriserne

Det blev to ingeniørprojekter, der modtog BHJ-Fondens Hovedopgavepriser ved sommerens dimission på SDU Sønderborg.

”Den primære målsætning for de mest succesrige mennesker har aldrig kun været at tjene penge. De er motiverede af trangen til at vise verden, at de kan gøre en forskel”.

Sådan lød de inspirerende ord til de nyslåede bachelorer, kandidater og adgangskursister fra forretningsmand og skibsreder Hans Michael Jebsen, der var årets festtaler ved sommerdimissionen på Syddansk Universitet i Sønderborg. Ved dimissionen uddelte BHJ-Fonden årets Hovedopgavepriser til studerende, der har gjort en forskel med deres projekter.

Interface til pakkeleveringssystem

Det var tre studerende fra ingeniøruddannelsen Interaction Design, der modtog prisen for bachelorstudierne. Wafa Said Mosleh, Mike Kirk Andersen og Yen Mai Thi Trinh havde i samarbejde med virksomheden aCon A/S i Sønderborg udviklet et nyt interface til aCons elektroniske pakkeleveringssystem. Ifølge juryen havde trioen designet et interface af højeste kvalitet, som kan anvendes allerede i dag, men som også kommer til at kendetegne interfaces for de kommende generationers pakkeleveringssystemer. Vejleder for de studerende var lektor på SDU Stephan Wensveen.

Nyskabende løsning til varmekontrol

Civilingeniør Ana Ionesi fik Hovedopgaveprisen for kandidatuddannelserne for en opgave om automatisk optimering af fjernvarmeinstallationer. Opgaven var lavet i samarbejde med Danfoss og bestod i udarbejdelsen af en algoritme (matematisk løsning af et specifikt problem), der kan sikre tilpasning af varmen. Algoritmen blev implementeret og testet, og ifølge juryen var konceptet en innovativ løsning som ikke hidtil er set. Lektor Christian T. Veje fra SDU var vejleder på projektet.

BHJ-Fondens Hovedopgavepriser gives til afsluttende projekter på bachelor- og kandidatniveau, der er skrevet i samarbejde med en virksomhed. Prismodtageren får en check på 25.000 kr., dog maks. 50.000 kr. per projekt. Virksomheden modtager et kunstværk.

På billedet ses Allan Kaczmarek fra aCon samt studerende Yen Mai Thi Trinh, Wafa Said Mosleh og Mike Kirk Andersen foran Wall of Fame i Forskerparkens atrium på Alsion. Her sættes en plakette op for hvert hovedprojekt, BHJ-Fonden har belønnet.
Redaktionen afsluttet: 05.07.2013