Studerende på SDU Sønderborg 3D-printer corona-krog, så du slipper for at røre bakteriefyldte dørhåndtag

På trods af at samfundet langsomt er ved at genåbne, så skal vi stadig have den yderste respekt for COVID-19 og potentiel smittespredning. I den forbindelse har studerende på SDU Sønderborg 3D-printet en corona-krog, så du ikke behøver at komme i direkte kontakt med dørhåndtag.

Af Sune Holst, , 16-06-2020

Bakterier og virus hæfter sig på dørhåndtag i langt højere grad end du lige har lyst til at tænke på – specielt i disse dage, hvor den globale COVID-19-pandemi raser. Det hjælper at afspritte dine hænder eller – endnu bedre – at vaske dem ofte i sæbe.

Den bedste løsning er imidlertid slet ikke at røre ved et dørhåndtag. Studerende ved SDU Sønderborg har 3D-printet en elegant løsning, som fungerer som en forlængelse af din finger og på den måde skaber en barriere imellem dig og en overflade, der ellers ville udgøre en potentiel smittefare. ”Corona-krogen” kan bruges til at trykke på en elevatorknap, flytte stole, bære indkøbsposer eller åbne døre.

Orange corona-krog til at åbne døre med albuen.

"Hele ideen kom fra studerende, der ønskede at hjælpe universitetet. Jeg skal i den sammenhæng understrege, at der er tale om studerende, som er ansat ved SDU – ellers var de forment adgang på campus. De har selv designet krogene under min supervision. Og nu er det Olgierd Nowakowski, der er ved at tage sin bachelor i mekatronik, som har hjulpet med at printe dem",

Andrei-Alexandru Popa, Ph.d.-studerende

fortæller ingeniør Andrei-Alexandru Popa, som er ved at skrive en ph.d. i Additive Manufacturing.

Stolt vejleder

Andrei-Alexandru Popa er leder af Mads Clausen Instituttets FabLab, som for to år siden blev bevilliget 295.000 kroner fra Rambøll Fonden.

"De penge betød, at vi kunne indkøbe et dusin 3D-printere, hvilket har betydet, at vores studerende ikke er begrænset til at arbejde med prototyper i forbindelse med workshops eller projekter, men kan gøre det selv, lige når de har tid og lyst. Og det er netop det, vi ser et glimrende eksempel på i det her tilfælde", siger Andrei-Alexandru Popa.

Han er stolt over, at de unge studerende er innovative og udviser handlekraft.

”Det er jo fantastisk, når studerende selv tager initiativ og bygger deres egne ting og fører ideer ud i den virkelige verden. Det er jo bare et bevis på, at hvis ingeniører ser et problem, så løser de det. Faktisk elsker de problemer så meget, at de nogle gange skaber dem selv",

Andrei-Alexandru Popa, Ph.d.-studerende

griner Andrei-Alexandru Popa.

Alle kan få en corona-krog

Andrei-Alexandru Popa fortæller videre, at alle interesserede har mulighed for at afhente en corona-krog, hvis blot de først retter henvendelse til ham på andrei@mci.sdu.dk. Der ligger allerede en masse klar, men hvis efterspørgslen skulle vise sig at være stor, så kan Mads Clausen Instituttets FabLab producere op mod 300 i døgnet. Og så er det endda muligt at få skræddersyede modeller, hvis man f.eks. har en ekstra tung dør eller et dørhåndtag, som kræver et specielt design.

Endvidere har de studerende udviklet små anordninger, der gør dig i stand til at åbne døre med albuen.

Update!

På grund af overvældende interesse, så har SDU Sønderborg været nødt til at begrænse udbuddet til de folk, der er i stand til selv at hente corona-krogene på campus. Til gengæld kan du på dette open source link selv finde filerne til  corona-krogene og dermed printe dem.

Redaktionen afsluttet: 16.06.2020