BHJ tilgodeser atter MCI

Underviser, forskningsprojekt og netværkssamarbejde fik i alt 820.000 kr.

BHJ-Fondens årsdag blev fejret fredag den 6. februar, hvor fonden uddelte priser og støtte for i alt 910.000 kroner til medarbejdere og projekter på Syddansk Universitet i Sønderborg. Søren W. Eskildsen fra Institut for Design og Kommunikation fik fondens hæderspris som ”Årets Forsker” og modtog 50.000 kroner.

Derudover blev der givet priser til en underviser fra hvert SDU-institut på Campus Sønderborg. Fra Mads Clausen Instituttet modtog lektor Benny Lassen fra instituttets gruppe for Anvendt Matematik og Regulering underviserprisen på 20.000 kroner.

Støtte til energiprojekt og Alsion-samarbejde

Fonden valgte også at yde støtte på 450.000 kr. til et forskningsprojekt, der handler om samarbejde i erhvervslivet. Projektet  ”Collaborative Business Models for Energy Efficient Solutions in the Region of Sønderjylland” drives af Mads Clausen Instituttet i samarbejde med Institut for Grænseregionsforskning. Projektet skal undersøge teknologier og forretningsmodeller relateret til energieffektivitet i regionen. Formålet er at skabe regional vækst ved at tilbyde nye forretningsmodeller baseret på samarbejde mellem virksomheder samt energieffektive løsninger, der kan komme lokale virksomheder til gavn.

Alsion-samarbejdet IRCA (Innovation Research Cluster Alsion) modtog 350.000 kr. IRCA-projektet arbejder på at etablere et interregionalt netværk for udvikling af energieffektive micro-komponenter. Beløbet skal dække udgifter relateret til MCI’s nye state-of-the-art mikroskop, ORION helium ion-mikroskopet.

Redaktionen afsluttet: 09.02.2015