Ingeniørstuderende fra MCI vandt Alsion Innovation Award

Tre ingeniørstuderende installerede sidste år et havvandsanlæg på Alsion, der kan køle og opvarme dele af bygningen. Nu har de modtaget den første Alsion Innovation Award.

-Vi har valgt havvandsanlægget som vinder af den første Alsion Innovation Award, fordi projektet har en høj nyhedsværdi, og det har påvirket driften af Alsion lige siden, det blev installeret. Samtidig er der meget potentiale i anlægget. Bliver det udbygget, vil det i princippet kunne bruges til hele bygningen. Sådan lød vurderingen fra leder af Mads Clausen Instituttet Horst-Günter Rubahn, der på vegne af dommerne uddelte den første Alsion Innovation Award til projektet Green Alsion.

De tre studerende, Jakob Dreier, Michael A. Sørensen og Henrik Andersen, læser til dagligt til ingeniør på Mads Clausen Instituttet – to på Mekatronikuddannelsen og en på Interaction Design-uddannelsen. De udviklede anlægget på uddannelsernes femte semester, hvor studerende arbejder sammen i et stort projekt på tværs af uddannelserne.

Støtte fra store virksomheder

Havvandsanlægget fungerer ved, at to store rør, der går fra Alsion og ud i Alssund, henter frisk havvand ind i et rørsystem, der ligger under bygningen. Ved hjælp af teknologien i systemet, kan vandet både køle og varme. Det betyder vedvarende og grøn energi til lave omkostninger. Den idé blev godt modtaget hos store virksomheder som Danfoss, Grundfos og Lodam, der har støttet projektet på forskellig vis. En nødvendig pumpe til anlægget til en værdi af 60.000 kr. fik gruppen doneret af Grundfos.

Samlet står anlægget til en værdi af ca. 300.000 kroner, og det anvendes til køling og opvarmning af auditoriet i Forskerparken på Alsion. I dag står Alsions tekniske personale for driften af anlægget.

-At vinde sådan en Award viser os, at der er stor opbakning og interesse omkring vores idé med at udnytte naturlige ressourcer til opvarmning og nedkøling. Lad os håbe, der i fremtiden bliver lavet flere af den slags anlæg, siger en stolt Jakob Dreier om førstepladsen.

Foto: Fra venstre institutleder Horst-Günter Rubahn og koordinator af Alsion Innovation Award Barbara Tvede Hansen fra MCI samt studerende Henrik Andersen, Jakob Dreier og Michael A. Sørensen.

Redaktionen afsluttet: 27.09.2013