Danmarks universiteter går sammen om Nordens største forsknings- og techmesse

DIGITAL TECH SUMMIT bliver Danmarks samlende udstillingsvindue for digitale teknologier og mødested for stærke forskningsmiljøer, teknologiførende virksomheder og start-ups

Af Sune Holst, , 29-04-2021

Kunstig intelligens, kvantecomputere og maskinlæring er teknologier, der er ved at forandre vores verden og blive den helt store game changer for danske virksomheder. At være førende inden for digitale teknologier bliver afgørende for såvel den enkelte virksomhed som Danmarks konkurrenceevne.

Dette er baggrunden for, at alle Danmarks universiteter går sammen med IT-Branchen og Teknologiens Mediehus om at skabe et samlingspunkt for den nyeste forskning og de virksomheder, der driver den digitale udvikling i Danmark og Norden.

Sammen skal de sikre, at vores stærke forskningsposition inden for digitale teknologier bliver til forretning hos landets førende virksomheder, til vækst i små og mellemstore virksomheder og unicorns samt fremmer innovation og startup-aktiviteter i samfundet.

“Det er vores vision at skabe den ledende forskningsbaserede teknologimesse i de nordiske lande, hvor udstillere og besøgende kan mødes og diskutere de seneste teknologiske landvindinger, matchmake og finde nye samarbejdspartnere - eller bare få nye gode ideer, ” siger Anders Bjarklev, formand for Danske Universiteters rektorkollegium.

Prominente hovedtalere på plakaten

Når DIGITAL TECH SUMMIT 2021 åbner dørene for publikum den 30. november og 1. december i Øksnehallen/DGI-Byen i København, er det landets ypperste forskere, teknologiledende virksomheder og mest innovative start-ups, der byder på teknologisk buffet på Michelin-niveau.

Konferencens hovedtaler og keynote er EU-kommissionens ledende næstformand Margrethe Vestager, der vil dele sine visioner for et stærkt europæisk digitalt lederskab gennem målrettede forsknings- og teknologisatsninger, særligt med fokus på hvordan vi udvikler og anvender AI.

Et andet hovednavn er topforsker Serge Belongie, professor og forskningsleder på det anerkendte Cornell University i New York. Som direktør for det kommende AI Pioneer Centre, et forskningscenter placeret i København med 350 mio. kr. og fem danske universiteter i ryggen, der skal sende dansk forskning i kunstig intelligens helt til tops, vil Serge Belongie indvie publikum i nogle de nyeste forskningsområder inden for brug af computervision og billedkendelse, som vil kunne styrke samfundet i de kommende år.  Eksempelvis til bedre diagnosticering på sundhedsområdet, til at løfte transport-sektoren eller til at styrke den grønne dagsorden.

Mød 90 udstillere af nye teknologier

På messen kan henved 5.000 besøgende møde 90 udstillende virksomheder, heriblandt Mærsk, AMBU, Develco og 3Shape, der viser deres nyeste teknologiske løsninger frem og inviterer jobkandidater indenfor. På messens start-up-område præsenteres helt nye forretningsideer.

Natasha Friis Saxberg, direktør for IT-branchen: ”Vi ser det som en klar fordel, at både store og små virksomheder kommer tæt på forskningsverdenen og drager direkte gevinst af de mange nye teknologier, der udvikles i disse år.

Det er et samfundsmæssigt mål at løfte virksomhedernes konkurrenceevne og digitale muligheder gennem mødet med den nyeste viden fra universiteterne.”

Blandt konferencens hovedsponsorer finder man IDA og Otto Mønsteds Fond:

”Det er fantastisk, når universiteterne går sammen og løfter os som digital nation. Et samlingspunkt for universitetsmiljøer og virksomheder er noget vi gerne støtter op om. Det harmonerer med vores overordnede formål om at støtte dansk handel og industri og de rigtig dygtige forskere”, siger Nina Movin, adm. direktør i Otto Mønsted Fonden.

Partnerne bag DIGITAL TECH SUMMIT tæller Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet, IT Universitetet, Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet samt IT-Branchen og Teknologiens Mediehus. Messen er muliggjort gennem et tæt samarbejde med bl.a. Dansk IT, ATV, DIREC, DigitalLead og Teknologipagten og en lang række øvrige sponsorer og partnere.

DIGITAL TECH SUMMIT løber af stablen 30. november og 1. december 2021

Interesserede udstillere kan hente info om stande og sponsorater på hjemmesiden: http://www.digital-tech-summit.com/. Interesserede kan også allerede nu skrive sig op til en venteliste mhp. at blive inviteret med, når billetsalget åbner i august.
Arrangementet er gratis for studerende og start-ups.

Redaktionen afsluttet: 29.04.2021