60 millioner til nyt grundforskningscenter på SDU: Skal undersøge lys, ultra-tynde materialer og kvantefysik

Danmark får snart 11 nye grundforskningscentre. Et af dem får hjemme ved Mads Clausen Instituttet på SDU's Tekniske Fakultet, som med 60 millioner kroner i ryggen skal forske i kvanteteknologi, der blandt andet kan få betydning for fremtidens kommunikation og processering af information.

Af Sune Holsy, , 07-06-2022

SDU-professor N. Asger Mortensen skal med 60 millioner kroner i hånden i gang med at ansætte en stribe forskere til Center for Polariton-driven Light-Matter Interactions (POLIMA). Dermed bliver Nano Optics ved Det Tekniske Fakultet i stand til at tage et forskningsfelt, hvor de allerede er verdensførende, til nye højder.

- Det giver os helt nye muligheder for at forstå, hvordan lys vekselvirker med materialer i helt ekstreme situationer; situationer, vi har en mulighed for at påvirke med brug af nanoteknologi og materialevidenskab. Det bringer os i et nyt regime, hvor man aldrig tidligere har været, siger professor N. Asger Mortensen.

Hans forskning ligger i grænsefladen mellem klassisk elektrodynamik og kvantefysik. Forskningsfeltet kan blive skelsættende i forhold til, hvordan den optiske teknologi, der allerede har revolutioneret vores hverdag, finder anvendelse i fremtidig kvanteteknologi til brug for stort set alt, der har med kommunikation og informationsprocessering at gøre.

Grundforskning er afgørende for store opdagelser. Når vi taler i telefon, bruger computere og får medicin er det fordi, der for et halvt århundrede siden var grundforskning i, hvordan netop disse ting fungerer. Vi bruger grundforskning til at forstå.

- De ofte fremhævede eksempler på kvanteteknologi er kvantekrypteret kommunikation og kvantecomputere, men med et Center of Excellence er der basis for at tilvejebringe helt nye ting, som rækker udover det, vi her og nu kan forestille os. Fænomener og teknologier som vi på nuværende tidspunkt ikke har nogen ide om, hvad er, eller hvad de kommer til at blive. Kort sagt: grundforskning i sin reneste essens.

Og at der er tale om banebrydende og skelsættende forskning bakkes op af de internationale reviewers, der har været med til at anbefale etableringen af det nye center. De fremhæver, at POLIMA skaber mulighed for ”at kontrollere optiske felter helt ned til det niveau, hvor kvantefysikken bryder ind” og ”udvikle nye stoftilstande og optiske egenskaber, som ellers er svære at opnå”.

Rugekasse for fremtidens top-forskere

N. Asger Mortensen modtager 60 millioner til etableringen af det nye POLIMA-center. Pengene skal gå til at ansætte forskere, heriblandt 8 ph.d.-studerende og seks postdocs. Herudover er der tilknyttet fem adjunkter til centret, der også tæller en anden verdensførende pioner inden for nanooptik – Sergey Bozhevolnyi. POLIMA skaber de optimale rammer for uddannelse af næste generation af førsteklasses forskere. Og det er naturligvis noget, der glæder dekan for Det Tekniske Fakultet ved SDU, Henrik Bindslev.

- hvis kvanteteknologi virkelig er den nye æra, så skal vi også sørge for, at vores kandidater er klædt på til at agere i det felt. POLIMA bliver miljø der giver en virkelig god platform til at lære disse kompetencer. Vi har selvfølgelig en god fornemmelse af, hvilke kompetencer, der bliver centrale for kommende ingeniører i dette felt, men det bedste vi kan gøre, er at sikre, at de arbejder med nogle meget komplicerede og udfordrende problemer, siger Henrik Bindslev.

I det hele taget er det ambitionen for centret at etablere en stærk kobling til uddannelsesmiljøerne. Nano Optics ved SDU har allerede state-of-the-art laboratorier i kraft af tidligere bevillinger, blandt andet en bevilling fra ’VILLUM Investigators’-programmet som N. Asger Mortensen modtog i 2017 og inden da en prestigefuld ERC-bevilling til Sergey Bozhevolnyi.

Det nye grundforskningscenter bliver etableret for en seksårig periode med mulighed for forlængelse i yderligere fire år under forudsætning af en tilfredsstillende evaluering efter ca. fem år. Læs mere om Centers of Excellence her.

Faktaboks

Mads Clausen Instituttet på det Tekniske Fakultet har over de sidste femten år gennemført banebrydende forskningsaktiviteter indenfor nanoforskning, både på Center Nano Optics i Odense og Center NanoSYD i Sønderborg. Begge centre er stærkt involveret i Fysik- og Teknologiuddannelser på SDU.

POLIMA ligger som ny grundforskningscenter under Mads Clausen Instituttet og udvider betydelig grundforskningsdelen af fremtidig nanoforskning. POLIMA skaber dermed sammen med de eksisterende centre grundlag for både unikke forsknings- og udviklingsaktiviteter, såvel som undervisningsaktiviteter i fotoner, materialer og kvantefysik.
Redaktionen afsluttet: 07.06.2022