Fondspenge til fjernuddannelse

Fionia Fond har doneret 150.000 kr.

Fondspenge til fjernuddannelse

Fionia Fond har doneret 150.000 kr., så Juridisk Institut sammen med rådgivningsprojektet Syddansk Elite kan udvikle bacheloruddannelsen på deltid i jura på Syddansk Universitet som fjernundervisning. Det nye tilbud skal gøre det muligt for elitesportsudøvere, folk i Grønland og andre, der har svært ved at komme til undervisning i Odense, at tage uddannelsen i jura.

Bacheloruddannelsen i jura som fjernundervisning eller e-læring henvender sig til folk, der har arbejde eller andre tidsrøvende aktiviteter ved siden af studierne. Det nye tilbud bliver derfor en del af den eksisterende deltidsuddannelse i jura under Åben Uddannelse, hvor studiet er normeret til fem år. Uddannelsen vil af samme årsag være med egenbetaling, og de studerende får som udgangspunkt ikke SU på uddannelsen.

Sangeren Julie Bertelsen og hendes kæreste, håndboldspilleren Minik Dahl Høegh, modtog checken fra Fionia Fond på vegne af Syddansk Elite, der er med til at udvikle det nye uddannelsestilbud. Syddansk Elite rådgiver og hjælper omkring 150 studerende elitesportsudøvere på Syddansk Universitet.

”Som grønlænder med håndboldspillende kæreste er jeg selvfølgelig jublende glad for, at Fionia Fonds bestyrelse har besluttet at hjælpe med at gøre det muligt for både folk elitesportsudøvere og i Grønland at tage en jurauddannelse”, siger Julie Bertelsen.

Både Julie og Minik studerer på Syddansk Universitet ved siden af deres arbejde. Julie studerer International virksomhedskommunikation med engelsk og medier, og Minik studerer HA - Entreprenørskab og innovation i Kolding. De ved derfor begge, hvor krævende det er at kombinere et almindeligt studie med en krævende karriere.

”Jeg kombinerer selv min håndboldkarriere med et almindeligt studie, og det er svært, selv om jeg får god hjælp af studiekammerater og Syddansk Elite. Det er meget nemmere, hvis ens uddannelse fra starten er indrettet, så man ikke kommer bagefter, fordi der er undervisning, mens man træner, rejser med landsholdet eller lignende. Og der er fjernundervisning genialt”, siger Minik Dahl Høegh.

Uddannelsen er den første af sin art i jura i Danmark.

”Vi er glade for, at Fionia Fond har muliggjort, at vi kan indføre fjernundervisning på jurauddannelsen for første gang i Danmark”, siger Institutleder Nina Legind. ”Når vi kan tilbyde jurastudiet både som fjernstudie og som almindeligt studie med fremmøde – og en kombination af de to ting – er vi sikre på, at flere kan komme i gang med deres drømmestudie”, siger institutlederen.

Og studieleder Ole Hammerslev supplerer:

”Uddannelsen bliver ikke bare et løft til Fyn og den syddanske region; det bliver også et løft til uddannelsesniveauet i Danmark”, siger Ole Hammerslev

Efter planerne får jurauddannelsen som fjernundervisning premiere til sommer.

Billedtekst: Sangeren Julie Bertelsen og hendes kæreste, håndboldspilleren Minik Dahl Hegh, modtog checken fra Fionia Fond ved et arrangement på Broholm Gods. Checken blev overrakt af fondens direktør Knud Gether.

Redaktionen afsluttet: 23.11.2011