SCIENCE

Horst-Günter Rubahn og Alf Rehn optaget i Akademiet for de Tekniske Videnskaber

Professor og institutleder Horst-Günter Rubahn og professor Alf Rehn er netop optaget som medlem af Akademiet for de Tekniske Videnskaber sammen med 38 andre, der er udpeget på grund af deres stærke faglighed og resultater.

ATV – Akademiet for de Tekniske Videnskaber – har styrket organisationen ved at optage 40 nye medlemmer. Medlemmerne er indvalgt i Akademiet, fordi de kombinerer en stærk faglighed med et bredt samfundsudsyn. De 40 nye medlemmer er teknologiledere og topforskere inden for deres respektive arbejdsfelter.

”Det er mig en stor glæde at kunne byde 40 nye medlemmer velkommen til Danmarks stærkeste netværk for teknologiledere. De nye akademimedlemmer repræsenterer på bedste vis forskning, teknologiudvikling og innovation i Danmark”, siger Lia Leffland, Akademidirektør i ATV.

”Det var ikke svært for Valgkomiteen at finde egnede kandidater, da der var indstillet mange stærke kandidater til optagelse. De nye medlemmer skal nu engageres i ATV’s aktiviteter, hvor deres pro bono-arbejde støttes af sekretariatet”, fortæller Lia Leffland, akademidirektør i ATV.

Unik medlemssammensætning
Omkring halvdelen af Akademiets medlemmer arbejder i private virksomheder og den anden halvdel er ansat på universiteter og i vidensorganisationer. Denne unikke medlemssammensætning giver optimale forudsætninger for at skabe samarbejder på tværs af sektorer og fagområder.

Medlemmernes arbejdsfelter ligger inden for teknisk videnskab, naturvidenskab, digitalisering og sundhedsvidenskab samt beslægtede områder.

De nye akademimedlemmer er:
Institutleder, professor Horst-Günter Rubahn, Mads Clausen Instituttet, SDU
Sektionsleder, professor Ari Alf Mikael Rehn, Institut for Teknologi og Innovation, SDU
Managing Director Henning Højberg Kristensen, BITZER Electronics A/S
COO Anders Gram, Bactolife ApS
Institutleder, professor Andreas Roepstorff, Institut for Kultur og Samfund, AU
Professor Anne Ladegaard Skov, DTU Kemiteknik
CEO Astrid Haug, Astrid Haug Bureau
Lektor, viceinstitutleder Astrid Heidemann Lassen, Institut for Materialer og Produktion, AAU
Overlæge, professor Barbara Malene Fischer, Institut for Klinisk Medicin, KU
Professor, institutleder Birgit Schiøtt, Institut for Kemi, AU
Professor Birgitte Bak-Jensen, AAU Energi
Professor Cathrine Frandsen, DTU Fysik
COO & Co-Founder Charlotte Vedel, Lactobio A/S
Projektdirektør Christian Beenfeldt, Knowledge Hub Zealand
Professor, institutdirektør Claus Hélix-Nielsen, DTU Sustain
Professor, viceinstitutleder Daniel Enrique Lucani Rötter, Institut for Elektro- og Computerteknologi, AU
Udviklingschef Ditte Linde Thomsen, LIFE Fonden
Professor Gemma C. Solomon, Kemisk Institut, KU
CEO Hanne Christensen, FORCE Technology
Professor Huai Wang, AAU Energi
Vice President, Biometrics Ingrid Sofie Harbo, H. Lundbeck A/S
Institutleder Jakob Grue Simonsen, Datalogisk Institut, KU
Director, Innovation and Sustainability Jakob Strømann-Andersen, Henning Larsen
Professor, institutleder Jan Alexis Nielsen, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU
Institutleder, professor Jan Westenkær Thomsen, Niels Bohr Institutet, KU
Senior Vice President Jens Brandt Bering, NIRAS A/S
Sustainability Manager Jesper Jerlang, Aasted ApS
Associate Digital Director Kenneth C. Kleissl, COWI A/S
Professor, gruppeleder Lars Juhl Jensen, Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research, KU
Lektor, Head of Continuing Education Line H. Clemmensen, DTU Compute
Professor, dekan Marianne Holmer, Det Naturvidenskabelige Fakultet, SDU
Professor Mette Nyegaard, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, AAU
Scientific Director Morten Bache, Novo Nordisk Fonden
Professor Pernille Bjørn, Datalogisk Institut, Human-Centred Computing Section, KU
CTO Power to X Poul Georg Moses, Topsoe A/S
Executive Vice President Thomas Bech Hansen, FORCE Technology
CEO Thomas Krogh Jensen, Copenhagen Fintech
Vice President, Business Development Fuel Cells and Energy Storage Tue Johannessen, Alfa Laval AB
Professor, sektionsleder Ulrik Lund Andersen, DTU Fysik
Afsnitsleder Vibeke Reimer Borregaard, Aalborg Forsyning

Akademiet for de Tekniske Videnskaber er en privat, uafhængig organisation, der arbejder for at fremme innovation, teknisk og naturvidenskabelig forskning og uddannelse samt for at styrke samarbejdet mellem virksomheder og universiteter. ATV arbejder non-profit og baserer projekterne på de 690 medlemmers frivillige arbejde. Læs mere om ATV og se listen over de nyoptagne medlemmer på www.atv.dk.

Redaktionen afsluttet: 15.05.2023