Fotos: Henry Harrison

Finsk vildskab til det Tekniske Fakultet

En af verdens førende innovations-tænkere – professor Alf Rehn – er blevet ansat på Syddansk Universitets Tekniske Fakultet. Dermed er der lagt i kakkelovnen til en helt ny måde at tænke innovation og kreativitet på. Og det kommer ikke til at gå stille af sig, lover fakultetets dekan, som står i spidsen for SDU’s ingeniørvidenskabelige aktiviteter.

Af Trine Bergman, trb@tek.sdu.dk, 30-06-2017

Lyt ikke kun til de kloge folk.

Det er bare et af finske Alf Rehns gode råd, når det handler om innovation og kreativitet. Og det er også en af de tanker han vil bringe ind i sit kommende arbejde som professor på og leder af SDU Innovation and Design Engineering:

- Vi lever i en spændende tid, hvor teknologien spiser verden, og hvor innovation og design aldrig har været mere nødvendigt. Og jeg ser frem til, at vi i Innovation and Design Engineering kan undersøge nye måder at skabe innovation på og designe noget, der giver energi og skaber forandringer i samfundet, siger den 45-årige finne.

Mod til at se det grimme og kritisere

Alf Rehns kongstanke er, at vi - i en tid, hvor Innovation er et af de største buzzwords, og hvor forlag over hele verden sprøjter bøger i hobetal ud om emnet - bør gå anderledes og mere kritisk til værks på området:

- For organisationer og virksomheder gælder det ikke kun om at være bannerfører på innovationsområdet. Man skal også turde se det grimme, udfordre og kritisere sine innovative ideer og lytte til den mindre kloge. Sådan som vores verden ser ud i dag, skal vi ikke ødsle om os med vores kreativitet, men bruge den, hvor den for alvor kan gøre gavn for samfundet, siger Alf Rehn, der ser frem til at stå i spidsen af SDU Innovation and Design Engineering (IDE):

- Den teknologiske udvikling gør, at de færdigheder, der undervises og forskes i ved Innovation and Design Engineering, kun bliver vigtigere og vigtigere, understreger han.

Alf Rehn tiltræder 1. august i sin nye stilling og bliver dermed en del af SDU’s Tekniske Fakultet. Det huser også universitetets 21 ingeniøruddannelser, herunder civilingeniøruddannelsen i Product Development and Innovation og diplomingeniøruddannelsen i Integreret Design som IDE står for.

En Enfant terrible

Alf Rehn kaldes ofte en enfant terrible inden for innovations-tanker, men der er soliditet bag. Han kommer fra et professorat på Åbo Akademi og var tidligere professor ved KTH Royal Institute of Technology. Alf Rehn sidder også i bestyrelsen for flere store virksomheder og er forfatter til bogen ”Dangerous Ideas: When provocative thinking becomes your most valuable asset”. I 2016 blev han endvidere hædret af den internationale organisation Thinkers50 som en af de 30 globalt mest toneangivende guruer.

Eksplosiv udvikling

Det var netop som en del af Thinkers50, at dekan Henrik Bindslev oplevede Alf Rehn tidligere på året. Og ifølge dekanen kan både nuværende og kommende studerende på IDE’s to uddannelser godt begynde at spænde hjelmen og glæde sig til at opleve Alf Rehn for fuld udblæsning.

- Jeg har sjældent mødt nogen, der i den grad brænder igennem – både på en scene og i dialog, siger Henrik Bindslev.

- Med Alf ombord vil vores forskning og samarbejde med virksomheder på området udvikle sig eksplosivt – og vores uddannelser vil få et sprøjt af vildskab og blive endnu en tand bedre, fortsætter han.

Ligesom de studerende altså har noget at se frem til, glæder Alf Rehn sig også til at møde fremtidens ingeniører på fakultetet:

- Jeg nyder virkelig tanken om at arbejde med de allerbedste studerende i Norden. Det er så vigtigt virkelig at engagere sig i de tanker og ideer, de unge studerende gør sig og har om verden, siger han.

IDE

SDU Innovation and Design Engineering forsker og uddanner studerende i teknologibaseret ingeniørvidenskab. Fokus er at omsætte idéer til innovation til glæde for erhvervsliv og samfundet som helhed.

Alf Rehn

Læs mere om den kommende nye leder og professor.

Se hjemmeside

Redaktionen afsluttet: 30.06.2017