Rune Lindahl-Jacobsen professor i epidemiologi og demografi på SDU

Cand.scient., ph.d. Rune Lindahl-Jacobsen er udnævnt til professor i epidemiologi og demografi ved Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet

Rune Lindahl-Jacobsen har gennem de seneste 20 år forsket i en række områder inde for epidemiologi og biodemografi.

Hans hovedforskningsområder handler om, hvorfor kvinder lever længere end mænd, men har dårligere helbred end mænd, befrugtningsevnens betydning for senere helbred og dødelighed, samt hvorledes gener har betydning for, hvor lang tid man lever.

Rune Lindahl-Jacobsen er uddannet biolog. Han startede med at undersøge, hvorfor der findes hankønsvæsner og anvendte dyndsnegle som sin modelorganisme. Ved en konference på SDU blev han anbefalet at søge en stilling ved daværende Center for registerforskning, med henblik på at undersøge effekten af hormonforstyrrende stoffer på mænds reproduktive system og helbred. Stillingen blev Rune Lindahl-Jacobsens introduktion til registerbaseret forskning, hvor data var let tilgængelige i velorganiserede registre og ikke skulle indhentes i gummistøvler og langsommeligt laboratoriearbejde - og dette var starten på hans epidemiologiske interesse.

Efter at have forsket i fosterlivets betydning for mænds senere reproduktion, forsvarede han sin ph.d. om danske kvindes lave middellevetid. Under ph.d.-studiet blev han inspireret til at arbejde med Lexis-diagrammet og demografi. Efter nogle års afprøvning af sine færdigheder dels som projektleder og som kræftforsker fandt han en forskergruppe, der interesserede sig for det samme område som ham selv, aldringsforskning, og han blev ansat ved Enhed for Epidemiologi på SDU.

Rune Lindahl-Jacobsens arbejde indenfor epidemiologien og integrationen med demografien har ført til, at han i 2014 blev udnævnt til viceleder af det prestigefyldte Max Planck Odense, Center for Biodemografi ved SDU og senere fik oprettet sin forskergruppe i Biodemografi som en integreret gruppe i enhed for epidemiologi, biostatistik of biodemografi (EBB). Da Max Planck Odense, Center for Biodemografi ved SDU blev videreført i Center on Population Dynamics (CPOP) ved SDU, blev han udnævnt til leder af centrets sundhedsvidenskabelige forskningsgruppe. I dag fungerer han som formand for bestyrelsen i Cpop og forestår centerets daglige ledelse.

Rune Lindahl-Jacobsen er 49 år, er gift med Line Lindahl-Jacobsen og bor i Ganges Bro, lige uden for Næstved. Sammen har de fem børn (tre piger og to drenge) i alderen 7-22 år. I sin fritid gør han livet usikkert for kystens havørreder med fluestang, bygger på sit sommerhus og nyder samvær med venner og familie.

Mød professoren

Cand.scient., ph.d. Rune Lindahl-Jacobsen er professor i epidemiologi og demografi ved Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU

Nyheder fra Sundhedsvidenskab
Sund nyhedsbrev