Tal fra Stanford: Forskningsmiljø på IOB er i verdenseliten

Institut for Idræt og Biomekanik (IOB) markerer sig stærkt på antallet af eliteforskere, viser ny opgørelse.

En forsker fra Stanford University i USA har lavet en oversigt over hvilke forskere, der ligger i toppen af deres respektive felter, når det handler om videnskabelig gennemslagskraft.

Tallene viser, at IOB bidrager flot til Syddansk Universitets samlede antal forskere i verdenseliten.

Eliteforskere er blandt verdens top-2 procent på deres felt

Opgørelsen er opdelt i to kategorier, der beskriver henholdsvis forskernes gennemslagskraft i det seneste år, der er gået (i den aktuelle oversigt er det 2021), og hen over forskernes karrierer.

En forsker betragtes som ’elite’, når vedkommende er blandt de 2% mest citerede af fagfæller på sit forskningsområde. I internationalt forskersprog kaldes dette en forskers ’impact’ (videnskabelig gennemslagskraft).

På listen over eliteforskere i 2021 finder man 15 forskere fra IOB, og der er otte forskere, der har fået en plads blandt de 2% med størst gennemslagskraft i løbet af den samlede karriere.

Instituttet vægter gennemslagskraft højt

- På IOB vægter vi ’impact’ højt. Derfor er jeg stolt over, at en relativ stor andel af vore dygtige forskere på instituttet er identificeret i opgørelsen. Det vidner om stor produktivitet, gennemslagskraft og ikke mindst relevans af vores forskningsarbejde”, udtaler institutleder Jens Troelsen.

Opgørelsen rangerer forskerne efter deres videnskabelige gennemslagskraft. Forskere og deres arbejde kan også vurderes på andre parametre som fx produktivitet og relevans.

• Gennemslagskraft: Antal citater i fagfællers publikationer.
  • Produktivitet: Antal videnskabelige publikationer per mio. indbygger.
  • Relevans: Publicering i samarbejde mellem offentlige forskningsinstitutioner og erhvervslivet.

Læs mere om opgørelsen her.

IOB forskere på top-2 % opgørelsen

Gennemslagskraft – år 2021: SDU i alt 114, IOB i alt 15