SDU styrker fokus på ’motion som medicin’ med markant profil

Bente Klarlund Pedersen tilknyttes Institut for Idræt og Biomekanik som adjungeret professor med fokus på forskning og formidling indenfor sundhedseffekter af fysisk aktivitet.

Det er en kapacitet i absolut topklasse, der nu tilknyttes Institut for Idræt og Biomekanik (IOB) ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU.

Bente Klarlund Pedersen er en verdenskendt og højt respekteret forsker inden for inflammation og metabolisme med særlig fokus på motion samt på translationel forskning – forskning der knytter viden direkte til behandling til gavn for patienterne.

Hun har været pioner i udviklingen af begrebet ’motion som medicin’ og har udviklet målrettede træningsstrategier for en række specifikke sygdomsgrupper som patienter med kroniske sygdomme som type 2 diabetes, KOL, hjerte-kar-sygdom og kræft.

Uvurderlig ekspertise

Det er hensigten, at professor Bente Klarlund Pedersens udnævnelse til stillingen som adjungeret professor skal støtte forskningsaktiviteter, videreudvikle eksterne samarbejder og styrke studiet indenfor idræt og sundhed.

- Vi er stolte over at kunne præsentere en så enestående kapacitet som en del af vores team. Bente Klarlund Pedersens bidrag til vores forskningsområder vil især være at yderligere udvide vores translationelle forskning inden for ’motion som medicin’ og udvikling af undervisningen inden for dette, fortæller institutleder Jørgen Povlsen.

- Derudover tilfører Bente Klarlund Pedersen uvurderlig ekspertise i at initiere og drive store befolkningsstudier, at lede forskergrupper og vil kunne bidrage til at udvikle både videnskabelige og strategiske retningslinjer for udvidelsen af dette vigtige forskningsområde, siger Jørgen Povlsen.

Styrker fakultetets vigtigste forskningsområder

Et af de centrale elementer  i Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets strategi er at skabe en synlig og afgørende indflydelse på befolkningens sundhed og få denne ført ud i livet gennem rådgivning og forebyggelse.

Dette er en central komponent i den forskning, som professor Bente Klarlund Pedersen har udøvet.

- Vi er sikre på, at professor Bente Klarlund Pedersens tilknytning til os som adjungeret professor vil styrke fakultetet i dette og yde et betydeligt bidrag til instituttets fremtidige forskning, studieretninger samt interaktion med omverdenen, siger dekan Ole Skøtt fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Fakta om Bente Klarlund Pedersen

• Klinisk professor i Integrativ Medicin
  • Forsker i og arbejder på at udvikle fysisk træning som behandling af længerevarende sygdomme
  • Leder af Center for Aktiv Sundhed (CFAS) finansieret af TrygFonden
  • Tidligere leder af Dansk Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme (CIM), finansieret for en tiårig periode indtil 2015
  • 674 publikationer i peer-reviewede tidsskrifter, herunder 489 originale og 185 reviewede artikler - primært offentliggjort inden for fysiologi, metabolisme, og Immunolog
  • "H"-index på 108 og samlede citater > 42,000
  • Er en af de mest citerede europæiske fysiologer; rangeret som nummer 6
  • Rangerer i top 0,01% af alle forskere på tværs af 176 forskningsfelter i en nyudviklet citat-matrix (som omfatter samlede citater, h-index, co-forfatter-justeret h-indeks, citater til papirer i forskellige forfatterstillinger, og en sammensat indikator)
  • I øjeblikket er hun den tredje højest rangerede danske forsker i verden.
  • Hun har vejledt 47 ph. d.-projekter og været mentor for 6 doktordisputatser.
Redaktionen afsluttet: 20.12.2019