Håndboldfitness giver hurtig effekt på fysisk form, knoglestyrke og velvære

Ny forskning fra SDU-professor viser, at unge utrænede kvinder kan forbedre deres fysik markant med kun 12 ugers leg med en blød håndbold.

Håndboldfitness er en nyt koncept som fokuserer på træning frem for kampe og hvor 4 mod 4 på tværs af håndboldbanen uden driblinger, giver mindre nærkontakt og mere sjov og succes for målgrupper uden forudgående håndbolderfaring.

Peter Krustrup, professor i sport og sundhed på SDU og Therese Hornstrup, ph.d.-studerende på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, har som de første undersøgt træningseffekten af håndboldfitness. I det første af i alt fire træningsforsøg har de kortlagt effekterne af 12 ugers håndboldfitness, med to ugentlige træningspas på 70 minutter, for 28 unge kvinder mellem 20 og 30 år. Konklusionen er, at håndboldfitness har positive effekter på løbepræstation, muskel-skelet fitness, velvære og indre motivation.

”I lighed med en række nylige studier af Fodbold Fitness for utrænede kvinder, viser dette studie at intensiteten er høj under håndboldfitness, og at selv kort tids træning giver en række fitness forbedringer for utrænede kvinder. De 12 ugers håndboldfitness træning gav en 37 % bedre intervalarbejdsevne, en 2,1 % stigning i muskelmasse og en 0,8 % stigning i knogletæthed i lårbensknoglen. Dermed lever Håndboldfitness jo op til sit navn for denne gruppe af utrænede kvinder”, konkluderer professor Peter Krustrup.

Resultaterne fra studiet er udgivet i det internationale tidsskrift Journal of Sport and Health Science.

Flere resultater på vej

Der er mange flere forskningsresultater på vej om effekterne af håndboldfitness, idet Peter Krustrup og Therese Hornstrup allerede har gennemført træningsstudier med 20-30 årige utrænede mænd og 40-50 årige utrænede kvinder med forhøjet risiko for livsstilssygdomme. Peter Krustrup ser frem til disse udgivelser.

”I det netop gennemførte studie havde træningen ingen effekt på hvilepuls, blodtryk og kolesterol. Det bliver spændende at se om kvinder med større udfordringer på disse områder vil opnå en positiv effekt ved en kort træningsintervention med Håndboldfitness”, afslutter Peter Krustrup.

Håndboldfitness er godt for psyken

I studiet blev også gennemført spørgeskemaundersøgelser om træningsmotivation og velvære. Therese Hornstrup, som stod for træningen oplevede spillernes begejstring for Håndboldfitness på nærmeste hold:

”Vores undersøgelser viste tydeligt, at der også var en god psykosocial effekt ved træningen. Spillerne hyggede sig og grinede meget under træning”.

Efter 12 uger kunne forskerne også konstatere, at spillerne rapporterede en højere grad af indre motivation og at de havde fået mere energi.

”Det er vigtige elementer, når det drejer sig om at vurdere, om spillerne kan fastholdes i håndboldfitness i årene fremover”, udtaler Therese Hornstup.

Perfekt motion for travle håndboldelskere

Ifølge Dansk Håndbold Forbund kræver håndboldfitness ingen forudgående håndboldkundskaber. Men mange af udøverne er tidligere håndboldspillere, for hvem håndboldfitness passer bedre ind i deres hverdag.

Generalsekretær i Dansk Håndbold Forbund Morten Stig Christensen er glad for resultaterne, som bekræfter ham i, at håndboldfitness er et godt tilbud ude i klubberne:

”Håndboldfitness er netop tænkt til de håndboldelskere, som ikke føler sig på rette hylde i den ordinære håndboldtræning med fokus på kampe i weekenderne. Men det er også for den almindelige motionist, der bare gerne vil dyrke motion og have det sjovt med andre samtidig,” siger Morten Stig Christensen og fortsætter:

”Vi vil jo rigtigt gerne have, at endnu flere i den lidt ældre målgruppe bliver ved med at dyrke motion, så de holder sig sunde og raske. Derfor ser jeg frem til også at få mere viden om, hvilken effekt håndboldfitness har på dem.”

Fakta:

Håndboldfitness blev lanceret i Danmark i sæsonen 2011/2012 af Dansk Håndbold Forbund.
I 2015 blev Håndboldfitness en del af Bevæg Dig For Livet, hvor DGI & DHF gik sammen om at videreføre konceptet under fælles front. Disciplinen udbydes nu af over 170 håndboldklubber i Danmark.

Studiet er støttet af TrygFonden, Nordea-fonden, EHF (Det Europæiske Håndboldforbund) og DHF.

Foto: Jan Christensen, DHF

Mød forskeren

Peter Krustrup Professor, forskningsleder, ph.d. Institut for Idræt og Biomekanik, Enheden for Sport og Sundhed

Ny bog om Fodbold Fitness, Håndboldfitness og motionsfloorball

Du kan læse mere om håndboldfitness i den nye bog Boldspil for livet – spil sammen om sundhed og velvære af Peter Krustrup og Jens Bangsbo.

Redaktionen afsluttet: 25.09.2017