Skip to main content
Cykelfremme

Hvordan får vi flere danskere til at vælge cyklen fremfor bilen?

Vi elsker fortællingen om Danmark som en af verdens førende cykelnationer. Men i virkeligheden har flere og flere danskere droppet cyklen til fordel for bilen de senest 10 år. Hvordan får man danskerne tilbage på cyklen? Nyt digitalt Danmarkskort skal vise vej til mere cykling.

Af Bo Kousgaard, , 08-05-2023

Vi ved ikke helt, hvorfor danskerne har droppet cyklen de senere år, men til gengæld ved vi, at det vil være rigtigt godt for både klimaet og danskernes sundhed, hvis flere danskere tog cyklen fremfor bilen.

Det store spørgsmål er, hvordan vi lykkes med det.

Som del af den store Danmark i bevægelse-undersøgelse, har forskere på SDU spurgt over 160.000 danskere om deres bevægelsesvaner, inklusive cykling. Det giver en meget bedre forståelse af danskernes cykeladfærd og indblik i potentialet for cykelfremme.

Kort om cykelundersøgelsen

  • I Danmark i bevægelse-projektet, har forskere på SDU spurgt over 160.000 danskere om deres bevægelsesvaner, inklusive cykling, for at få en bedre forståelse for deres adfærd. 
  • Der er spurgt til, hvor ofte de cykler til arbejde eller uddannelse, dagligdags-destinationer og i deres fritid. Der er også spurgt til, hvorfor de cykler eller ikke cykler, samt hvor langt de har til deres arbejde eller uddannelse, og daglige destinationer.

  • Undersøgelsen er nu omsat til et digitalt Danmarkskort, der viser, hvor der er størst potentialer for at få danskerne til at cykle mere. Se kortet her

Det har SDU-forskerne nu sammen med Det Nationale Videncenter for Cykelfremme i Vejdirektoratet omsat til et digitalt Danmarkskort, der viser, hvor der er størst potentiale for at få flere til at cykle. Se kortet her

Vi har spurgt Active Living-forsker Jasper Schipperijn, hvordan forskningen kan hjælpe med at vende udviklingen.

1. Hvad kan vi lære af jeres undersøgelse?

For det første at der er enormt meget potentiale for cykelfremme i Danmark. Vi har analyseret os frem til, at næsten 30 % af personer over 15 år, der arbejder eller er under uddannelse, bor indenfor 15 km af deres arbejde eller uddannelse - men bruger ikke cyklen som transport.

Det er faktisk næsten 700.000 mennesker med potentiale for at cykle mere; enten på en almindelig cykel (<5km), eller på en elcykel (<15km).

Den anden ting vores undersøgelse, og især måden vi har gjort resultater tilgængeligt på, er med til, er at give alle med interesse i cykelfremme adgang til detaljerede oplysninger omkring cykeladfærd, helt ned på bydelsniveau.

Det er muligt at finde frem til, hvor der potentiale for cykelfremme, men fx også til, hvad der på disse steder opleves som barrierer for at cykle mere.

2. Hvorfor er det vigtigt at undersøge danskernes transportvaner?

Vi vil gerne finde frem til de steder i landet, hvor der er mest potentiale for at fremme cykling. Det er ikke overalt eller for alle mennesker, at mere cykling er en reel mulighed.

Men ved at sætte ind dér, hvor det er muligt, har vi størst chance for at fremme cykling, og dermed opnå enorme sundheds- og klimagevinster.

3. Hvordan vil I få flere danskere til at vælge cyklen?

Det er et rigtig godt spørgsmål, som er svært at svare kort på. Vi tror på, at det starter med at finde frem til de mennesker, eller steder, hvor der er et potentiale for cykelfremme.

Kort sagt tror vi, at det er nemmest at fremme cykling, der hvor mennesker bor tæt på deres arbejde, uddannelse, eller dagligdags destinationer - men som ikke cykler til disse steder i forvejen.

Hvad der så konkret skal til for at skabe adfærdsændringer på disse steder, eller for disse personer, vil være forskelligt fra sted til sted. Nogle steder skal der måske en ny eller bedre cykelsti til.

Andre steder er det måske en ny elcykel som (delvis) betales af arbejdsgiveren, eller en sjov cykelapp på telefonen som gør det muligt at konkurrere med klassekammerater eller kollegaer.

Muligheden for at tilpasse løsninger til stedet, og målgruppen, gør chancen for en succesfuld adfærdsændring væsentligt større; one size does not fit all, når det kommer til adfærdsændringer.

4. Hvad opnår vi ved at ændre vaner i vores daglige transport?

Cykling er en måde, hvorpå vi nemt, hurtigt og billigt kan transportere os selv. For afstande op til 5 km vil de fleste uden problemer kunne klare sig på en almindelig cykel, og for afstande op til 15 km, kan elcykler være løsningen for mange.

Sundheds- og klimagevinsten ved at få alle med cykelpotentiale til at udnytte det til fulde er enorm.

Mød forskeren

Jasper Schipperijn er professor MSO ved Institut for Idræt og Biomekanik og forsker i relationen mellem menneskers adfærd og det fysiske miljø - og ikke mindst, hvordan ændringer i det fysiske miljø kan skabe forandringer.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 08.05.2023