Ny professor

Yingkui Yang er ny lektor på SDU Esbjerg

Institut for Sociologi, Miljø-og Erhvervsøkonomi har fået en ny lektor i marketing og energi, og vi stillede ham syv spørgsmål. Læs bl.a. om hans baggrund og forskning indenfor energi.

Yingkui er pr. 15/12 2018 tiltrådt som lektor på Institut for Sociologi, Miljø-og Erhvervsøkonomi. Her skal han undervise HA studerende på SDU Esbjerg i marketing og videregående statistisk analyse. Udover at undervise de studerende, er han også linjeansvarlig for HA Energimanagement. Yingkui kommer fra oprindeligt fra Hunan provinsen i det centrale Kina, og har de seneste år forsket indenfor energiområdet i bl.a. vedvarende energi og effektivisering af energiforbrug og markedsføring af grøn energi-teknologi. Yingkui er SDU’er helt ind til benet, og har både en cand. merc og ph.d-grad fra SDU.

Som ny lektor glæder Yingkui sig til at vejlede og dele ud af sin ekspertviden indenfor både marketing og energi.

Hvad forsker du i?

Min primære forskning er vedvarende energi, effektivisering af energiforbruget og marketing af grønenergiteknologi.

Hvad håber du din forskning kan bidrage til?

Jeg håber at min forskning kan bidrage til en bedre forståelse af, hvordan vi kan nå en grøn omstilling i både Danmark og andre steder verden. Forhåbentligt kan det hjælpe med, hvordan fremtidens energisystem skal bygge på, ikke mindst ny energiteknologi, men også tage hensyn til forbrugerens adfærd og deres holdning til pris og incitament.

Hvordan er din interesse for energi opstået?

Energi er meget vigtigt for at vores samfund kan fungere optimalt, og især vedvarende og grøn energi er noget, som har fanget min interesse. Jeg har en stor passion for bæredygtighed og et ønske, om at få et bæredygtigt samfund. Jeg kommer fra Kina, som er verdens største energi forbruger og CO2-udleder. Kina har også store ambitioner med hensyn til omstilling til grøn energi, så der er enorme muligheder på det kinesiske marked og Danmark er et af verdens førende lande indenfor grøn energi-teknologi. Derfor ville det være fedt,  hvis jeg kunne gøre en indsats for grøn omstilling for begge lande.

Hvad glæder du dig mest til din nye stilling?

Jeg glæder mig meget til at have et tæt samarbejde med energivirksomheder, energistyrelsen og mine kollegaer på instituttet. Derudover ser jeg frem til at bidrage til forskningen indenfor energi og forhåbentligt bidrage til en positiv udvikling indenfor området med min forskning. Også glæder jeg mig selvfølgelig til at vejlede de nye studerende på HA Energimanagement.

Hvad har du arbejdet med førhen?

Jeg har igennem hele min karriere forsket indenfor energiområdet, både som Ph.d.-studerende, joint post doc. (mellem SDU og SydEnergi) og som adjunkt på instituttet.

Hvad syntes du om SDU Esbjerg?

Campus Esbjerg er småt, men de studerende har lettere adgang til deres undervisere og de forskere der er tilknyttet, end andre større campusser. Det sociale liv her er også meget anderledes fra andre store campusser, da vi kommer hinanden ved og kender hinanden godt.

Hvad laver du når du ikke forsker eller underviser?

Jeg har mange forskellige fritidsinteresser, men fortiden bruger jeg alt min fritid på mine to små babyer. De kræver meget tid og opmærksomhed, det kan de fleste andre forældre sikkert nikke genkendende til.

Mød forskeren

Yingkui Yang er lektor ved Institut for Sociologi, Miljø-og Erhvervsøkonomi. Han er linjeansvarlig for HA Energimanagement, og forsker i grøn energi, consumer behaviour og marketing. Han har en cand. merc og ph.d grad i erhvervsøkonomi fra SDU. Derudover har han deltaget i en række forskningsprojekter om energi, bl.a. projekterne "Energi på havet" og ”Fra oliefyr til varmepumpen” i samarbejde med SydEnergi.

Se Yingkui Yang's SDU-profil her

Redaktionen afsluttet: 24.01.2019