Konference

Energikonference i Esbjerg satte fokus på fremtidens løsninger

Med to uddannelser målrettet energiindustrien og førende forskning inden for grøn energi kan SDU i Esbjerg spille en spændende rolle i områdets grønne omstilling, både nu og i fremtiden. Det lokale universitet har et stort fokus på at vidensdele og holdt i forrige uge energikonference med to af landets førende eksperter inden for vind og energi.

Af Camilla Wissing Mortensen, , 16-12-2021

Vindenergi er vejen frem, men udviklingen skal accelereres.

Det var én af hovedkonklusionerne, da Syddansk Universitet i Esbjerg forrige uge holdt energikonference sammen med virksomheder, forskere og studerende.

Bag konklusionen stod de to hovedtalere, Henrik Stiesdal, CEO for Stiesdal A/S, og Hans Henrik Lindboe, partner i Ea Energianalyse A/S.

De to eksperter var inviteret til Esbjerg for at debattere fremtidens energibehov, og hvad der skal til, hvis Danmark skal nå målet om at være CO2-neutral i 2050.

- SDU Esbjerg har en stærk grøn profil, og vi tror på, at fremtidens løsninger findes i fællesskab. Derfor deler vi gerne ud af vores viden, ligesom vi inviterer eksperter ind for at give nye input, siger campusleder Torben Munk Damgaard om energikonferencen.

Rammer for vidensdeling

På konferencen havde lokale virksomheder, forskere og studerende netop lejlighed til at få ny viden inden for den grønne omstilling.

Henrik Stiesdal og Hans Henrik Lindboe lagde i deres oplæg vægt på, at klimaudfordringerne kræver omgående udvikling og handling inden for vedvarende energi – og pegede begge på, at vindenergi og energiøer er en central del af løsningen.

- Alene i Danmark skal vi bruge 35 gigawatt mere offshore vindkraft, end vi har i dag, så vi er nødt til at accelerere for at nå målet. Vi har brug for en stor mængde vedvarende energi, hvilket vi ikke kan få alene på land. Det er derfor, vi taler om energiøer, forklarede Henrik Stiesdal blandt andet.

Oplæggene skabte en god diskussion, der var præget af både relevante og kritiske spørgsmål. Og det er netop et af formålene med de arrangementer, som SDU Esbjerg holder, forklarer Torben Munk Damgaard:

Som universitet er det vores opgave både at frembringe ny viden og danne rammerne for vidensdeling. Derfor er jeg glad for, at vi kan trække to så stærke profiler til Esbjerg. Det viser, at vi er et stærkt, reginalt universitet, også inden for det grønne område

Torben Munk Damgaard, Institutleder

- Som universitet er det vores opgave både at frembringe ny viden og danne rammerne for vidensdeling. Derfor er jeg glad for, at vi kan trække to så stærke profiler til Esbjerg. Det viser, at vi er et stærkt, regionalt universitet, også inden for det grønne område.

Grøn forskning og uddannelse

Er man i tvivl om SDU Esbjergs grønne ambitioner, skal man blot besøge den nye campus på Degnevej, hvor en gigantisk plantevæg pryder bygningens facade.

Plantevæggen symboliserer blandt andet det etablerede forskningsmiljø inden for grøn omstilling og bæredygtighed – og universitetets to energi- og miljøuddannelser.

- Vi forsker i mange ting inden for grøn omstilling, såsom vedvarende energi, elbiler, vindmølleindustrien og infrastruktur. Vores uddannelser bygger på vores forskning, så de studerende kommer ud med den nyeste viden, siger Torben Munk Damgaard, der allerede ser frem mod nye initiativer og arrangementer i 2022.

- Der sker mange spændende ting i Esbjerg inden for området, som vi glæder os til at være en del af. Vi har en masse ting at bidrage med på vejen mod at gøre Esbjerg til Danmarks bæredygtige energimetropol.

Redaktionen afsluttet: 16.12.2021