Danfoss vil erobre andele af attraktivt milliardmarked

Det globale marked for hastighedsstyrede pumper er en milliardindustri, der vokser sig større og større i takt med med den stigende urbanisering. Danfoss er indgået i et projekt med Fachhochschule Kiel og SDU, som skal sikre den danske industrikoncern den foretrukne løsning på markedet for pumpestyringer.

-    Det er en betydelig mulighed for Danfoss. Vi tror på, at vi med hastighedsstyring, en integreret løsning og ultrahøj virkningsgrad sidder med den vindende formel på et marked for pumpestyringer.

Sådan lyder det fra direktør for Teknologi og Innovation hos Danfoss Drives, Niels Gade. Danfoss Drives er sammen med Danfoss Silicon Power, Center for Industriel Elektronik (CIE) ved SDU og Fachhochschule Kiel partnere i projektet ’HiCoMMID’, som har modtaget en bevilling på 28.921.279 kroner fra Energistyrelsen.

Milliardindustri

Verdensmarkedet for hastighedsstyrede pumper er en milliardindustri, som bliver vigtigere og vigtigere i takt med den stigende urbanisering og flere og større bygningskomplekser bliver bygget. Det er derfor også et mål, at ’HiCoMMID’-projektet skal sikre Danfoss en position og erobre andele i et attraktivt marked for hastighedsstyringer og på den måde generere vækst og nye arbejdspladser.

’HiCoMMID’ står for high efficient, compact, modular motor integrated drives. På dansk bliver det til højeffektiv, kompakt og modulært opbygget motorintegreret elektrisk styring.

-    En stor del af verdens pumper kører stadig direkte på nettet. ’HiCoMMID’-projektet vil udvikle nye løsninger, som skal gøre det attraktivt for slutbrugere og OEMer at hastighedsstyre alle pumper, siger Niels Gade.

Helt konkret er det projektets ambitiøse mål at udvikle en energibesparende, brugervenlig og pålidelig integreret motorstyring, som er mere kompakt og dermed fylder mindre end de løsninger vi kender i dag.

-    Og så skal det være en billig løsning. Det er en topprioritet. Løsningen skal være attraktiv på markedet for hastighedstyrede pumper. Den mest attraktive løsning.

Enorme energibesparelser

Du kan spare energi ved at hastighedstyre pumper. Det er ganske simpelt. Mindsker du pumpens hastighed, når der ikke er behov for, at den kører på fuld styrke, reducerer det energiforbruget med op til 40% i den enkelte pumpe. Og da pumper står for mellem 20-60 % af det totale energiforbrug i virksomheder inden for olie-, gas-, fødevare og kemikalieindustrien, så er den totale sum af potentiel energibesparelse enorm.

-    Ved teoretisk at skalere ’HiCoMMID’-projektet til de mange millioner ukontrollerede pumper, der er på markedet i dag, så vil et realistisk skøn være, at det er muligt at reducere energiforbruget og tilhørende klima- og miljøpåvirkninger med op til 18 TWt/år.

18 TWt/år er mere end alle danske vindmøller producerede til sammen i rekordåret 2020.

Ikke blot den vindende formel, men også et vindende hold

Én ting er at sidde med den rette strategi, noget andet er at føre den ud i livet. Men også på dette punkt står projektet stærkt. CIE indtager med sine internationale anerkendte forskere og deres dybe viden en afgørende rolle i projektet.

Teknologier inden for elektrificering og energieffektivitet er i en rivende udvikling, ikke mindst takket være bilindustrien, som har udviklet ny teknologi i forbindelse med de millioner af el-biler, som skal produceres de kommende år. CIE har understøttet og arbejdet tæt sammen med store aktører i bilindustrien i flere projekter.

-    De teknologiske landvindinger vi har arbejdet med i den sammenhæng vil vi overføre til dette projekt. Vi vil håndplukke de bedste løsninger, siger leder af CIE, lektor Thomas Ebel.

CIE udvikler derudover rammerne for den integrerede løsning i forhold til at finde frem til den optimale størrelse og form.

-    Og så vil vi udvikle hardware og dens digitale tvilling, hvor vi kan simulere og forudsige, hvordan vi finder frem til den mest optimale løsning i forhold til termiske, elektriske og mekaniske interaktioner, siger Thomas Ebel.

Samtidig huser CIE unikke laboratorier, hvor de elektroniske komponenter bliver stress-testet i forhold til pålidelighed og forventet levetid.
’HiCoMMID’-projektet blev skudt i gang d. 15. januar 2021. Projektet løber frem til december 2023.

Redaktionen afsluttet: 08.04.2021