Pilotprojekt baner vejen for tættere samarbejde mellem universitet og industri

Fordomme og manglende kendskab står i vejen for tættere samarbejde imellem industri og universitet, men det er relativt let og omkostningsfrit at nedbryde disse barrierer.

- Der er få ting i verden, som giver bedre mening end et tæt innovativt samarbejde mellem universitet og industri.

Sådan lyder det fra forsker og adjunkt ved SDU Sønderborg, Ferran Giones. Han er tilknyttet SDU Technology Entrepreneurship and Innovation (TEI) ved Mads Clausen Instituttet i Sønderborg, hvor forskere udvikler innovative tilgange, tankesæt samt metoder til at løse fremtidige ingeniørrelaterede problemstillinger.

Og han har ret. Danske Universiteter offentliggjorte i 2016 en analyse, der viser, at den årlige vækst i virksomheder, som samarbejder med danske universiteter, er 2,3 pct. højere end i virksomheder, der ikke samarbejder.

- Universiteter for mulighed for at dele deres forskning og få bragt deres viden i spil i den virkelige verden. Virksomheder får dugfriske input om de udfordringer, de står over for eller kommer til at skulle håndtere i en nær fremtid. De får også adgang til viden og ressourcer, som kan løse umiddelbare problemer. Samarbejde mellem universitet og industri er altså en win-win-situation, opsummerer Ferran Giones.

Virkeligheden udspiller sig ikke altid som forventet

Når nu to plus to giver fem i forbindelse med samarbejde mellem universiteter og virksomheder, så kan det undre, at parterne ikke i langt højere grad rækker ud mod hinanden.  Og netop dette satte Ferran Giones og han kollegaer ved TEI-sektionen ved Mads Clausen Instituttet for at finde ud af.

Med støtte fra Innovation Growth Lab organiserede de et pilotprojekt, hvor over 30 små og mellemstore virksomheder (SMV’er) fra Syddanmark blev inviteret til et halvdagsseminar. Her var målet at diskutere og organisere, hvordan SMV’er i højere grad kan involvere sig i samarbejde med SDU.
Problematikken skulle vise sig at være en anelse mere nuanceret end Ferran Giones og hans akademiske venner havde forventet, men alligevel har de haft held til at udlede to konklusioner.

- For det første, så er virksomhederne præget af forudindtagethed, når det kommer til universiteternes innovationskapacitet, også selvom de aldrig har været involveret i et samarbejde eller projekt med dem. For det andet, så anser flere af virksomhederne blot universitet som en talentfabrik, der rekrutterer studerende og leverer praktikanter og dimittender. Men universitet har så meget mere at byde ind med, siger Ferran Giones.

Han fortæller, at universitet også i forbindelse med innovationsprojekter kan være en yderst værdifuld videnspartner, for eksempel i form af konsulentydelser, forskningssamarbejde og fælles fondsansøgninger.

Nye input og ideer er essentielle

Og det er en skam, at SMV’erne ikke i højere grad benytter sig af de tilbud, som universitetet har at byde på, for forskningssamarbejde med universiteter er som sagt vigtigt for virksomheders innovation, produktivitet og vækst. Selv virksomheder med egne udviklingsafdelinger har en begrænset viden, hvorfor input, idéer og viden udefra er nødvendigt.

- Dette korte seminar har imidlertid vist sig effektivt, specielt over for de virksomheder, som allerede i forvejen havde en interesse i at samarbejde med universitetet, men ikke vidste, hvordan de skulle gribe det an. Det bringer håb for fremtiden, når vi med en relativ lav let og billig løsning som dette seminar kan nedbryde nogle af de barrierer og fordomme, som eksisterer, konkluderer Ferran Giones.

Hvis du nu sidder ude i en virksomhed og har fået mod på at samarbejde med Ferran Giones eller blot er interesseret i at høre, hvordan SDU kan byde på i forhold til industrielt samarbejde, så tøv ikke med at kontakte virksomhedskonsulent Frank Jürgensen på: juergensen@mci.sdu.dk eller TLF: +45 65 50 12 86.

Redaktionen afsluttet: 21.08.2019