Unik vandskærer hjælper ingeniørstuderende

Syddansk Universitet har som det eneste universitet i Danmark installeret en vandskæremaskine på Mads Clausen Instituttet i Sønderborg. Maskinen bliver brugt til produktion af alt fra laboratorieudstyr til studieprojekter.

I værkstedet på Mads Clausen Instituttet, SDU Campus Sønderborg, står der en OMAX 2652 vanskæremaskine. Den er 240.­000 euro værd og den eneste af sin slags på danske universiteter. Maskinen kan skære i alle materialer, der kan tåle vand, såsom granit, metaller og glas. Normalt bruger universiteters værksteder en fræser, men med en tolerance på 0,01 mm og en 1,2 mm højtryksvandstråle, er vandskæreren langt mere effektiv og præcis. Derudover er maskinen simpelthen bare hurtigere.

-Vandskæreren er blevet brugt helt vildt, siden vi anskaffede den, siger værkstedschef Reiner Hübel. Forskere fra MCI har f.eks. fået lavet sampleholdere til de organiske solceller, der produceres på instituttet, og vores ingeniørstuderende får lavet alverdens dele til deres semesterprojekter med maskinen, siger Reiner Hübel.

En gruppe studerende på 4. semester fra ingeniøruddannelsen i Mekatronik har i foråret arbejdet med en energiproducerende motionscykel. De havde behov for at få skåret nogle særlige tandhjul til cyklen, og her blev vandskæreren taget i brug.

For at få produceret emner på vandskæreren, laver forskerne og de studerende nogle arbejdstegninger, der sendes til maskinen. Efter godkendelse fra værkstedet, laves emnerne ved, at den tynde vandstråle skærer overskydende materiale fra emnet, så det får den ønskede facon. Vandstrålen er tilsat sand som slibemiddel.

Foto: Værkstedschef Reiner Hübel med vandskæreren OMAX 2652.

Redaktionen afsluttet: 22.06.2015