Nytårsreception 2016 på campus Sønderborg

Omkring 100 gæster fra den akademiske verden, erhvervslivet og lokale myndigheder på begge sider af den dansk-tyske grænse samledes til nytårsreception på SDU’s campus i Sønderborg; i år arrangeret af Mads Clausen Instituttet.

Mads Clausen Instituttet har for nyligt gennemgået større organisatoriske ændringer, der har resulteret i etableringen af sektioner og centre. Institutleder Horst-Günter Rubahn udtrykte sin tiltro til, at det nye år nok skal blive succesrigt, bl.a. med lanceringen af seks ny Interreg projekter: PE:Region, Rollflex, CarpeDIEM, Green PE, Prometheus og SPICE. Rollflex projektet tager helt nye laboratorie- og innovationsfaciliteter i brug, der omfatter et rulle-til-rulle system til opskalering af forskningsprototyper til produktfremstilling – for eksempel printede organiske solceller.

Henrik Bindslev, der er Dekan på det Tekniske Fakultet, understregede at Sønderborg som international campus er drivkraft for videnskaben på SDU og, at det udbytterige samarbejde mellem MCI og erhvervslivet er et vigtigt aktiv for regionen. Sønderborgs borgmester Erik Lauritzen gav et overblik over nye projekter for byens havnefront og roste det gode forhold til universitetet. Han ser universitetet og dets studerende som en fordel for Sønderborg og regionen. Formand for MCI’s styregruppe, Troels Petersen - Senior Vice President på Danfoss, påpegede at såvel de nye kommunale projekter som regionens erhvervsliv har brug for infrastruktur til at understøtte indsatsen for at tiltrække flere ingeniører til området og for at kunne fastholde opstartsvirksomheder i Sønderborg.

Professor Katherine Richardson fra Københavns Universitet holdt en inspirerende tale om ‘COP21 i Paris: Hvad betyder det for Danmark’ med den konklusion, at der skal arbejdes benhårdt for at nå i mål med en reel reduktion af CO2 udslippet; i særdeleshed inden for transport og landbrug. Se venligst med her ved at klikke på videolinket.

Nytårsreceptionen blev rundet af med taler, en videoinstallation, snacks og et glas mousserende vin.

Klik her for at se Katherine Richardsons præsentation.

Katherine Richardsons tale

Afspil video her