Fejring af det grænseoverskridende samarbejde

For første gang blev Fachhochschule Flensburgs traditionsrige Nordischer Abend/Nordisk Aften afholdt i fællesskab med Mads Clausen Instituttet og på dansk jord. Aftenen viste atter engang, at det grænseoverskridende samarbejde er af en enestående karakter.

Omkring 100 udvalgte gæster - alle sammen repræsentanter fra erhvervslivet, videnskab, politik og offentlig forvaltning i Region Syddanmark og Nordtyskland – satte forleden hinanden stævne i Ballebro Færgekro. Fachhochschule Flensburg, Arbeitergeberverband Flensburg, Schleswig, Eckernförde e.V. såvel som Syddansk Universitet (Mads Clausen Institituttet) afholdt for første gang i fællesskab denne traditionsrige Nordiske Aften for videnskab og erhverv.

Ikke hægtes af metropolregioner

Stemningen hele aftenen igennem emmede af nysgerrighed og spænding på, hvilket emne der nu kunne diskuteres ved bordene eller hvilket oplæg, der nu skulle følge. Præsidenten fra Fachhochschule Flensburg, Prof. Dr. Herbert Zickfeld lagde ud og understregede i sin tale, at det tysk-danske venskab  imellem de to universiteter allerede er en kendsgerning. Fælles INTERREG-projekter, masterstuderende ved Fachhochschule Flensburg eller også fælles forlæsningsrækker og workshops er således en fast integreret del af de fælles grænseoverskridende uddannelsestilbud. Nu gjaldt det ifølge Zickfeld at forsøge at samle de grænseoverskridende kompetencer i videnskab og erhverv mere effektivt, da den dansk-tyske region skulle blive ved med at videreudvikle sig for ikke at blive hægtet af metropolregionerne Tyskland og Danmark.

Den konstituerede dekan for Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet, Prof. Dr. Horst-Günter Rubahn, tog denne tråd op og fortalte de interesserede gæster omkring de mangfoldige muligheder, det nye INTERREG 5a-program giver den dansk-tysk region. Især med henblik på at være i stand til at fordybe det grænseoverskridende samarbejde imellem f.eks. Fachhochschule Flensburg og Mads Clausen Instituttet, men også for at kunne positionere den dansk-tyske region som højteknologisk højborg, byder det nye INTERREG-program på massevis af muligheder.

Som afslutning på en munter og vigtig aften for grænseregionen fortalte bestyrelsesformanden for Danfoss A/S, Jørgen Mads Clausen, som også er bestyrelsesformand for den nye InnovationsFond i Danmark, om selve fonden. Som noget nyt giver fonden nu også mulighed for at søge finansielle midler til grænseoverskridende samarbejdsprojekter.

Nordisk aften for videnskab og erhverv har i sandhed været en værdifuld aften for det grænseoverskridende samarbejde, hvor mange nye bånd på tværs af faggrænser og grænser blev knyttet og nye samarbejdsideer blev initieret.
Redaktionen afsluttet: 03.10.2014