Center for Kvantematematik

SDU henter verdenskendt topprofessor til at stå i spidsen for Center for Kvantematematik

Professor Jørgen Ellegaard Andersen tiltræder d. 1. november på SDU, hvor han skal stå i spidsen for det nyoprettede Center for Kvantematematik (QM). Han er forskningsleder for projektet ’Recursive and Exact New Quantum Theory’, der sidste år modtog 10 mio. euro fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC).

Af Sune Holst, , 01-11-2019

Jørgen Ellegaard Andersen tiltræder som professor ved SDU Center for Kvantematematik, hvor han vil fortsætte sit arbejde med at udforske matematiske problemer i spændingsfeltet mellem geometri, topologi og analyse på den ene side og teoretisk fysik på den anden.

I teoretisk fysik har kvantefeltteori nydt enorm succes i vores forståelse af elementarpartikel fysik. Der findes imidlertid intet konsistent matematisk grundlag for denne teori. Endvidere har verdenseliten af teoretiske fysikere og matematikere store problemer med at forene denne teori med Einsteins generelle relativitetsteori.

Center for Kvantematematik vil have speciel fokus på alle de dele af matematik, som er nødvendige for skabelsen af det matematiske grundlag for al kvanteteori. Vi har allerede skabt det matematiske grundlag for adskillige kvantefeltteorier og opbygget nye teorier for kvantificering af krumme faserum

Jørgen Ellegaard Andersen, Professor

Han bakkes op af dekan for Det Tekniske Fakultet, Henrik Bindslev, som ikke overraskende er begejstret over, at det er lykkedes at tiltrække en kapacitet som professor Jørgen Ellegaard Andersen til SDU.

- Med dette nye permanente center positionerer vi os som en ledende aktør inden for feltet, både hvad angår det fulde matematiske grundlag, som tilbyder yderligere muligheder for at forene teorien med Einsteins relativitetsteori, samt de meget spændende nye kvanteingeniørmæssige anvendelser af kvantetopologi, siger Henrik Bindslev.

ERC Synergy grant på 10 mio. Euro

Med sig over i Center for Kvantematematik tager Jørgen Ellegaard Andersen projektet ’Recursive and Exact New Quantum Theory’, som sidste år blev bevilliget 10 mio. euro (74,6 mio. kr.) fra Det Europæiske Forskningsråd som det første rent matematisk/teoretisk fysik-projekt nogensinde. Projektet blev af ERC panelet identificeret som det højst rangerende blandt alle modtagne ansøgninger inden for alle forskningsfelter.

Et center i verdensklasse

Som leder for det nyoprettede center under Mads Clausen Instituttet ved SDU, har professor Jørgen Ellegaard Andersen vide rammer til at kreere og forme et forskningsmiljø i international topklasse.

SDU tilbød mig nye muligheder, som simpelthen var umulige at sige nej til. Vi går massivt ud fra begyndelsen i bestræbelserne på at tiltrække topforskere til hele spektret af stillingskategorier

Jørgen Ellegaard Andersen, Professor

Stærkt hold bag centret

Hvis der er nogen, der kan gøre det, så er det Jørgen Ellegaard Andersen. Han har tidligere været den drivende kraft i opbygningen af Center for Kvantegeometri af Modulirum ved Institut for Matematik, Aarhus Universitet.

Jørgen Ellegaard Andersen har desuden sammensat et International Advisory Board, hvor seks af medlemmerne kan bryste sig af at have modtaget Fields-medaljen, hvilket er et hædersbevis, som ofte bliver kaldt "matematikkens Nobelpris", da der er så meget prestige forbundet med den.

- Dette International Advisory Board repræsenterer en meget stærk kobling til den absolutte verdenselite inden for dette forskningsfelt og det vil assistere i identifikationen og tiltrækningen af spirende stjerner til SDU.

D-IAS Chair

Jørgen Ellegaard Andersen er i forbindelse med sin tiltrædelse blevet udpeget som D-IAS Chair. Danish Institut of Advanced Studies (D-IAS) er SDU’s interdisciplinære eliteforskningscenter, som på tværs af alle fem fakulteter har fokus på topforskning.

- SDU har ved skabelsen af D-IAS positioneret sig perfekt i det danske forskningselitelandskab og jeg ser frem til også at være en aktiv del af dette fantastiske institut.

Mød forskeren

Mød den verdenskendte topprofessoren Jørgen Ellegaard Andersen i en kort video.

Klik her

Redaktionen afsluttet: 01.11.2019