Innovativt samarbejde mellem SDU og Det Blå Gymnasium

104 elever fra henholdsvis Det Blå Gymnasium i Sønderborg og Selandia Slagelse var på innovationscamp forleden. Over t dage blev eleverne faciliteret igennem en innovationsproces af ingeniørstuderende fra Syddansk Universitet i Sønderborg.

For femte gang har Det Blå Gymnasium og Selandia Slagelse samlet en stor flok elever med det formål at styrke deres innovative kompetencer. Som noget nyt blev campen i år arrangeret af Mads Clausen Instituttet på Syddansk Universitet i Sønderborg og faciliteret af tre studerende fra ingeniøruddannelsen Innovation & Business. Campen varede to dage og fandt sted fra 25.-26. august.

Opgaven i år lød Den Innovative Kantine og fokuserede på de udfordringer, der opstår i skolens kantine, som både medarbejderne og de studerende oplever i forhold til dagligdagens færden. Elevernes opgave var at finde konkrete, kreative løsningsforslag til at afhjælpe disse.

Buffetbord med alarm

- Kender I det, når der mangler salat på buffeten i kantinen, og man skal vente før der kommer nyt? Således lød problemstillingen for vindergruppen, der efter 48 timers hårdt arbejde kunne stå med trofæet i hånden. Løsningen lød på et smart buffetbord med vægte, der automatisk giver kantinemedarbejderne i køkkenet besked, når der mangler mad på buffeten.

En vigtig del af en innovationsproces er udvikling af prototyper, der har til formål at demonstrere og teste idéernes funktion og design. Til dette fik eleverne på campen stillet LEGO Mindstorms til rådighed. Der blev bygget og programmeret, så dommerne nemt kunne se, hvad prototypen skulle illustrere.

- Det er vigtigt, at vi samarbejder på tværs af uddannelsesinstitutioner, og at vi gør eleverne bevidste om de muligheder, der er efter studentereksamen. Selvom eleverne på Det Blå Gymnasium har en merkantil profil, ses det oftere, at eleverne vælger en ingeniøruddannelse senere med fokus på innovation og iværksætteri, siger Carina Pedersen, innovationskoordinator på Det Blå Gymnasium i Sønderborg.

- Vi håber fremadrettet at kunne fortsætte det gode samarbejde med SDU om innovationscampen. Eleverne har vist stor tilfredshed med campen og ikke mindst med de tre ingeniørstuderende, der både vejledte og coachede eleverne til gode resultater, fortsætter Carina Pedersen.

Innovationscamp for gymnasier

Ingeniørstuderende fra SDU Campus Sønderborg kan også komme til dit gymnasium og hjælpe med at gennemføre en innovationscamp. Læs mere her: Innovation and Business Camp.

Foto: Gymnasieelever arbejder med LEGO Mindstorms.
Redaktionen afsluttet: 09.09.2015