Ingeniørstuderende strømmer til Sønderborg

Mads Clausen Instituttet mærker en stigning i antallet af nye studerende på ingeniørlinjerne. SDU Sønderborg modtager således flere studerende til studiestart 2019 end sidste år.

- På trods af færre ansøgninger på nationalt plan i år, så ser vi en fremgang på uddannelserne i Sønderborg, så det er rigtig fint, siger studiechef på Syddansk Universitet, Annette Lund.

En del af fremgangen skal tilskrives de nye elektronikuddannelser, som er tilknyttet Center for Industriel Elektronik, hvor 39 studerende starter op d. 1 september.

Optag 2019 (2018 i parentes)

• Cilvilingeniør i Electronics 12 (20)
• Cilvilingeniør i Innovation and Business 16 (17)
• Cilvilingeniør i Mechatronics 29 (17)
• Diplomingeniør i Electronics 27 (0)
• Diplomingeniør i Mechatronics 53 (42)

Leder af Mads Clausen Instituttet, Horst-Günter Rubahn, glæder sig over, at de nye elektronikuddanneler ikke har modtaget ansøgninger på bekostning af ingeniøruddannelserne i Mechatronics.

- Man kunne frygte en form for kannibalisme, så derfor er det glædeligt at se, at vi også her har en markant fremgang i antallet af ansøgninger.

Horst-Günter Rubahn er glad for, at antallet af ansøgninger ikke blot følger prognoserne de nye elektronikuddannelser, men også ligger et godt stykke over. Således var målsætningen for i år, at 20 studerende skulle optages på Electronics-uddannelserne, men med 39 nye studerende, så er det tal næsten dobbelt så højt som forventet.

Redaktionen afsluttet: 30.07.2019