Fra Shanghai til Sønderborg: International prisvinder vil arbejde med rumteknologi

Patrick Haffmans modtog i forbindelse med sin dimission på SDU i Sønderborg BHJ-prisen for sit kandidatprojekt med Danfoss. Med en tysk far, en filippinsk mor og en opvækst i Shanghai, skulle man ikke tro, at det stod skrevet i stjernerne, at han skulle tage sin kandidatuddannelse i en dansk provinsby; men det gjorde han. Og nu har prisvinderen meget passende udset sig rumfartsteknologi som næste mål.

Af Sune Holst, , 09-07-2021

Ved årets dimission på SDU i Sønderborg modtog Patrick Haffmans, dimittend fra kandidaten i mekatronik, BHJ-prisen for sit kandidatprojekt med Danfoss Climate Solutions. Prisen lød på 25.000 kroner. Og ifølge hans kontaktperson på Danfoss Climate Solutions, så var det fuldt fortjent, at prisen gik til Patrick Haffmans.

”Vi er glade og stolte over, at Patrick har modtaget denne pris som en anerkendelse for hans innovative tankegang, hans høje arbejdsmoral og hans evne til at analysere komplekse systemer i bestræbelserne på at finde de rette løsninger,” lyder det fra Roozbeh Izadi-Zamanabadi, som er professor ved Aalborg Universitet og Lead Expert in Control Technology ved Danfoss Climate Solutions.

Roozbeh Izadi-Zamanabadi fortæller videre, at Patrick Haffmans i sit kandidatprojekt formåede at modificere og forbedre et komplekst supermarkedssystem. Patrick Haffmans forbedrede udgave vil tage pladsen fra den gamle model i kommende projekter.

”Det har virkelig været en fornøjelse at arbejde med Patrick. Hans punktlighed, hans evne til at producere nye og innovative ideer og undersøge dem til bunds har været imponerende. Derudover har hans altid positive attitude – selv når han stod overfor store udfordringer – været utrolig værdsat,” siger professor Roozbeh Izadi-Zamanabadi.

Hemmelighedskræmmeri

Den unge ingeniør fejrede prisen ved at tage sine forældre med ud og spise, men forud var gået en rum tid, hvor han selv havde fået at vide, at han ville modtage prisen, men ikke måtte fortælle det til venner og familie.

”Jeg er utrolig stolt over at modtage prisen. Og det var dejligt endelig at kunne dele glæden med andre, efter jeg havde skullet holde det hemmeligt i så lang tid,” griner Patrick Haffmans.

Fra Shanghai til Sønderborg

25-årige Patrick Haffmans er opvokset i Shanghai og har en tysk far og en filippinsk mor. Og med en diplomingeniøruddannelse fra det prestigefulde UCL-universitet i London, må han regnes for en sand kosmopolit. Så hvordan finder en verdensborger til Sønderborg?

”Det er der faktisk flere grunde til. Jeg har altid været fascineret af Danmark, som jo er kendt for at have verdens lykkeligste befolkning. Derudover, har jeg en dansk kæreste, så da vi skulle kigge efter en kandidatuddannelse, så var det nærliggende at kigge, hvad der var i Danmark. Da jeg læste om mekatronik-uddannelsen i Sønderborg, så var jeg sikker på, det var det, jeg skulle læse.”

Faktisk var Patrick Haffmans så sikker på, at mekatronik-uddannelsen var den helt rette for ham, at han valgte uddannelsen, selvom hans kæreste blev optaget på et universitet i Holland. Og det har han ikke fortrudt.

”Jeg har haft nogle fantastiske fag som softwareengineering og kontrolteori, der er værdifulde tilføjelser til min baggrund inden for mekanik. Samtidig har du et fantastisk læringsmiljø, hvor klasserne ikke er så store, og hvor du har et tæt forhold til din underviser. Du forsvinder ikke i mængden.”

Afslappet omgangstone krævede tilvænning

Netop dette tætte forhold til underviserne er noget, Patrick Haffmans fremhæver, som én af de mest positive ting ved hans uddannelse på SDU. Men det var også noget, han skulle vænne sig til. Det var et chok for ham at komme fra den formelle omgangstone på UCL i London til den afslappede tone mellem undervisere og studerende på i Sønderborg.

”Det krævede faktisk en del overvindelse i starten at tiltale en professor ved fornavn. Det havde jeg aldrig prøvet tidligere, men den uformelle tone gør, at man er mere komfortabel med at bede om hjælp,” griner Patrick Haffmans.

Vil bruge uddannelsen til et job indenfor rumfart

Med en kandidatuddannelse i mekatronik vil Patrick Haffmans nu afsøge mulighederne for en fremtid inden for rumfart. Allerede inden podcast var en gængs ting, hørte han podcasts om rumfart, og nu drømmer han om at gøre sin passion til sit arbejde.

”Alene i år har vi set så store fremskridt indenfor rumfart: Elon Musk og SpaceX har fået Starship-raketter til at lande i oprejst stilling, NASA's Perseverance- rover er landet på Mars, ligesom Kina har landsat en rumsonde på den røde planet. Disse store skridt indikerer, at rumfart er en stor og vigtig industri. Det vil jeg gerne være en del af. Og jeg mener, at mekatronik har en vigtig rolle at spille i den sammenhæng.”

Patrick Haffmans fortæller, at for eksempel kontrolteori er utrolig relevant for satellitter og rumraketter, så de kan navigere korrekt.

”Vi ser Elon Musk og SpaceX genbruge deres rumraket, men du kan ikke styre sådan en landing manuelt med et joystick. Det er umuligt. Det skal være så utroligt præcist, hvorfor du er nødt til at få maskinen til at gøre det selv. Det er en meget, meget stor kontroludfordring, så at se det lykkes er stort.”

Patrick Haffmans er selv i gang med at etablere kontakt til SDU Galaxy, som er et tværfakultært netværk, der skaber synergi via samarbejde mellem rumindustrien, forskning og uddannelse, og på den måde finde et muligt job inden for rumfart.

Redaktionen afsluttet: 09.07.2021