Fremgang i ansøgere til ingeniøruddannelse på SDU Sønderborg

SDU Sønderborg på Alsion har i år modtaget 25 procent flere ansøgninger til ingeniøruddannelserne gennem kvote 2.

SDU i Sønderborg modtaget 228 førsteprioritetsansøgninger til ingeniøruddannelserne gennem kvote 2. Det er en stigning på 25 procent i forhold til sidste år.

”Vi er begejstrede over, at interessen for vores uddannelsesudbud er stor,” siger leder af institut for mekanik og elektronik, professor Thomas Buhl.

SDU oplever fremgang over hele linjen

Det er ikke kun på Det Tekniske Fakultet, at SDU oplever fremgang i antallet af ansøgere og ansøgninger via kvote 2. Den positive udvikling kan ses på alle fem fakulteter.

9411 personer havde ved ansøgningsfristen søgt ind på en af SDUs uddannelser, hvilket er en stigning på 11% sammenlignet med 2020, som ellers satte rekord med 8498 ansøgere.

”Vi er glade for at se en stigning i ansøgninger på alle fakulteterne, og vi er i fuld gang med at planlægge afholdelsen af uniTEST for kvote 2-ansøgerne og derigennem give ansøgerne mulighed for at vise deres motivation for at starte på en uddannelse på SDU,” siger Annette Lund, studiechef på SDU.

De unge mennesker, som har søgt ind via kvote 2 skal nu igennem testbaseret optag.

Testbaseret optag på SDU

I modsætning til kvote 1, vurderes ansøgere i kvote 2 på baggrund af andet end deres karaktergennemsnit.

Vurderingen sker ud fra en række udvælgelseskriterier, som de enkelte universiteter vælger. På SDU skal man deltage i det testbaserede optag, som består af en eller flere tests.

Ud fra resultaterne vurderes det, om man kan komme i betragtning til optagelse på uddannelsen. Forudsat at man opfylder de andre adgangskrav. Alle ansøgere i kvote 1 og kvote 2 får svar på deres ansøgning 28. juli 2021.

Redaktionen afsluttet: 23.03.2021