Skip to main content

Fra mekaniker til ingeniør – Før fiksede han biler – nu laver han benzinstandere og ladestationer til dem

Thomas Mosby Madsen har en baggrund som mekaniker, men har efteruddannet sig til ingeniør i mechatronics. Han oplever, at en håndværksmæssig baggrund sammenholdt med erhvervserfaring og en ingeniøruddannelse gør ham attraktiv på jobmarkedet.

45-årige Thomas Mosby Madsen kan godt li’ biler. Faktisk kan han rigtig godt li’ dem, hvilket hobbyprojektet i garagen - en gammel Alfa Romeo - vidner om. Han restaurerer og pusler om den, når tiden er til det.

Thomas’ fascination af biler er ikke ny. Faktisk har den altid været der. Derfor var det også naturligt for ham at uddanne sig til mekaniker og på den måde kombinere sin interesse med sit arbejdsliv.

-    Jeg var glad for at være mekaniker. Men efter 20 år på arbejdsmarkedet begyndte jeg alligevel at undersøge mulighederne for videreuddannelse, for jeg kunne mærke, at det hårde arbejde og de tunge løft sled på kroppen, siger Thomas.

Det er hårdt for fysikken at være mekaniker. Arbejdet bringer dig ud i nogle kringlede arbejdsstillinger, og nogle af bilens komponenter er ret tunge.

Det var dog ikke Thomas Mosbys krop, der fik ham til at stoppe som mekaniker. Den beslutning blev reelt set taget for ham, da hans arbejdsgiver gik konkurs.

-    Jeg stod med et valg mellem at gå tilbage til at være mekaniker med de få jobmuligheder der var dengang, eller at gå helt nye veje med bedre muligheder; både nu og her og i fremtiden. Jeg valgte ingeniørstudiet, dels fordi der var gode muligheder for job bagefter, men også fordi du som ingeniør får mulighed for at være med til at lave forandringer og at udvikle sine egne ideer. Sidst men ikke mindst, så gjorde udsigten til en højere løn, ikke valget ret meget sværere, griner Thomas.

Gnidningsfri overgang til ingeniørstudiet

Thomas Mosby Madsen havde rundet de 40 år, da han valgte at søge ind på ingeniøruddannelsen. Og han lægger ikke skjul på, at han var både nervøs og i tvivl om, hvorvidt han kunne finde ud af at sidde på skolebænken igen.

Da han ikke var i besiddelse af en studentereksamen var han ovenikøbet nødsaget til at lægge ud med et ét-årigt adgangskursus på SDU i Sønderborg.

-    Det var hårdt rent bogligt med afleveringer hver uge, men utrolig lærerigt. Jeg har aldrig før lært så meget på så kort tid.

Han roser underviserne, som var medvirkende til, at overgangen til ingeniørstudiet gik gnidningsfrit.

-    Mine undervisere i matematik og fysik var fantastiske og engagerede, og jeg skylder dem stor tak for deres indsats, som betød, at jeg så let fandt mig til rette på ingeniørstudiet. For selvom arbejdsmængden faldt betydeligt på studiet, så steg sværhedsgraden også tilsvarende.

Ingeniørstudiet er opbygget omkring gruppearbejde og semesterprojekter, hvor de studerende får mulighed for at omsætte deres tilegnede viden til praktisk erfaring.

-    Jeg var del af projekter, hvor vi f.eks. udviklede og byggede dansende og kravlende robotter, en selvkørende gokart og varmepumper til opvarmning af en swimmingpool. Afvekslingen mellem teori og praksis gør, at studiet aldrig føles kedeligt eller du kommer til at føle, at du får proppet en masse ”ubrugelig” teori i hovedet.

Økonomisk sidegevinst

Thomas Mosby gik fra en mekanikerløn til SU, hvilket naturligvis var en økonomisk omvæltning. Regningerne skulle stadig betales. Men både hans kone og Thomas selv så uddannelsen som en investering og i kraft af studiejob lykkedes det ham at komme igennem uddannelsen uden at optage studielån.

- Nå vi kigger tilbage på den tid, så kan vi se, at det faktisk har været sundt rent økonomisk, for vi har tillagt os gode vaner, hvor vi sparer de rigtige steder. Og vi har bibeholdt de gode vaner, efter jeg afsluttede min uddannelse.

Rig mulighed for at bruge sine ingeniøruddannelse

I dag arbejder Thomas Mosby Madsen som udviklingsingeniør for Hamag A/S, som er en førende specialist inden for udvikling, produktion og service af intelligent pumpe- og standerteknologi til den danske olie- og transportbranche.

-    Her er der rig mulighed for at bruge meget af det jeg lærte under min uddannelse, blandt andet arbejder jeg med at lave el-diagrammer, beregne pumpestørrelser og tryktab og flow i rør.  Desuden er jeg også med til at lave review af mekaniske 2D tegninger, samt beregninger af tolerancekæder. Jobbet byder på rigtig mange, spændende udfordringer.

Faktaboks

Adgangskursus er en fleksibel og hurtig vej til ingeniøruddannelserne.

• Til dig, der har et par års praktisk erhvervserfaring eller en faglig uddannelse efter 10. klasse. Du skal tage hele adgangskurset.

• Til dig, der har gennemført en gymnasial eksamen eller har en videregående teknikeruddannelse, KVU eller lignende, men mangler nogle fag eller niveauer for at opfylde adgangskravene til ingeniøruddannelserne. Du skal supplere i enkelte fag over enten et halvt år eller et år.

På adgangskurset undervises i Matematik A, Fysik B, Kemi C, Engelsk C, Engelsk B og Dansk A.
 
Adgangskursus tages på blot et år på SDU i Sønderborg. Der er studiestart hvert år i starten af august. Ansøgningsfristen er 1. juli samme år. Der tages imod optagelsesansøgninger frem til studiestart.  Hvis ikke alle ansøgere, der opfylder optagelsesbetingelserne, kan optages, gælder ”først til mølle”- princippet.

Studiestart: 9. august 2021
Ansøgningsfrist: 1. juli 2021 (der tages dog også mod ansøgninger efter ansøgningsfristens udløb)

Redaktionen afsluttet: 06.04.2021