Forskningens Døgn med Simon Talbot, kanon forskning og grænsedebat

Så er det igen tid til at fejre Forskningens Døgn, som er en landsdækkende begivenhed, hvor alle kan få et kig ind i forskernes verden og se, hvordan forskningen præger vores dagligdag. SDU Sønderborg inviterer til en række spændende aktiviteter for børn og voksne i løbet af Forskningens Døgn-ugen. Det foregår på Alsion.

Forskerfight for folkeskoler
Det er tid til at finde de klogeste unge hjerner i Sønderborg! Mandag d. 25. april fra kl. 10 til 14 dyster elever fra 7.-9. klasse om at lave det bedste mini-forskningsprojekt om alt fra klima til politik og innovation.
Konkurrencen foregår i koncertsalen på Alsion, og tre professorer fra SDU Sønderborg vil udråbe det bedste projekt mellem de otte finaledeltagere. Standupkomiker Simon Talbot er vært og fører finalister og gæster igennem konkurrencen med sit sprudlende glimt i øjet og skægge replikker.

Kanon forskning
Hvert år udklækkes nye forskere, der med deres ph.d.-projekter har spritny viden på hver deres helt specielle felt. Alle projekter fra SDU Sønderborg er samlet i den nye publikation ”Forskningskanonen”.
Det er muligt at møde alle forskerne fra Forskningskanonen ved et arrangement på Alsion torsdag d. 28. april fra kl. 13 til 15, hvor tre ph.d.-studerende holder oplæg om deres projekter. Derudover vil resten af de ph.d.-studerende stå klar ved en poster session for at fortælle gæster om deres forskning.

Grænser før, nu og i fremtiden
Schengen-samarbejdet er i opbrud. Som en reaktion på flygtningestrømmen i sommeren og efteråret 2015 har en del europæiske lande indført midlertidig grænsekontrol. Nogle lande har ophævet den igen, men andre forventer at fastholde grænsekontrollen indtil maj i år.
Center for Grænseregionsforskning inviterer til debatmøde om de nordiske og europæiske grænser, grænseregioner og grænsekontrol ud fra kulturelle, sociale, historiske og politiske perspektiver.
Kom til den spændende debat på Alsion fredag d. 29. april fra kl. 14 til 17.

Kontakt projektleder Lise Kanstrup på tlf. 6550 1651 eller lise@mci.sdu.dk for at få mere information om Forskningens Døgn i Sønderborg eller klik ind på www.sdu.dk/forsk2016.

Redaktionen afsluttet: 20.04.2016