Ingeniørspirer legede med dameben

Faaborg Gymnasium gæstede forleden Mads Clausen Instituttet i forbindelse med et camp-ophold. Eleverne fik et projekt, der indebar forsøg med dameben

En naturvidenskabelig 2.g-klasse fra Faaborg Gymnasium besøgte forleden Mads Clausen Instituttet i forbindelse med et camp-ophold på SDU i Sønderborg og Universe lejrskole og oplevelsespark. På MCI havde personale og studerende forberedt et fagligt projekt til eleverne, der var relateret til Patient@home – Danmarks største forsknings- og innovationsprojekt indenfor velfærdsteknologi.

På MCI arbejder forsker Fei Yu med et projekt indenfor Patient@home, der går ud på at udvikle et mekatronisk overvågningssystem til patienter, der oplever fodlidelser og hævelser i forbindelse med diabetes. Systemet skal kunne registrere, når patientens underben eller fødder begynder at hæve, og sende data om hævelserne til lægen.

Forsøg med dameben

Fei satte eleverne fra Faaborg til at lave forskellige former for simuleringer af hævelser på mannequin-dameben. Der var mange forskellige materialer til rådighed for eleverne, så inden de gik i gang, skulle de igennem en idé-genereringsproces. På den måde fik eleverne udvalgt de bedste måder at simulere hævelserne på. Med stor opfindsomhed og gåpåmod fik eleverne lavet flere meget realistiske fodhævelser. De sluttede arbejdet af med at måle hævelserne og sætte data ind i excel-ark. Elevernes arbejde vil blive anvendt af Fei Yu i det videre forløb med at udvikle overvågningssystemet.

Faaborg Gymnasiums camp i det sønderjyske strakte sig over to dage og indeholdt udover projektet på MCI også et virksomhedsbesøg på Danfoss, overnatning i lejrskolen på Universe samt en tur i oplevelsesparken. Besøget er gennemført med støtte fra Fabrikant Mads Clausens Fond – læs mere om muligheden for at få støtte til camp-ophold på SDU og Universe.

Se flere billeder af klassens projektarbejde på Mekatronik-uddannelsens Facebook-side her.
Redaktionen afsluttet: 02.05.2013