120 Sønderborg-studerende skal hjælpe sklerosepatienter

Sygeplejerskestuderende fra UC Syddanmark og Ingeniørstuderende fra Syddansk Universitet mødes til tre dages idéudvikling. Via samtaler med sklerose-patienter skal de finde på nye idéer til hjælpemidler, behandling og omsorg.

Det bliver lidt af en ilddåb for de 60 Ingeniørstuderende fra Alsion og de 60 fra Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg, når de møder op til studiestart 1. september. De første tre døgn står den nemlig på såkaldt innovationscamp på iFabrikken. Her møder de sklerosepatienter, pårørende og behandlere fra sygehuset til en samtale om de største udfordringer. Og målet er at finde på nye idéer til hjælpemidler, behandling og pleje.

-Mit oplæg skal få de studerende til at tænke på dagligdags udfordringer for sklerosepatienter. Det handler ikke kun om en god kørestol – der er talrige andre problemer, som de studerende forhåbentlig kan komme med alternative løsningsforslag til, siger Lars Madsen, formand for skleroseforeningen i Sønderborg.

Konkrete løsninger

På campen inddeles de studerende i fire storgrupper, der skal finde på løsninger på patienternes, pårørendes og behandlernes udfordringer. De præsenteres for innovationsmetoder, og på den sidste dag kommer der et dommerpanel bestående af ledere fra det private og offentlige, som skal kåre vinderprojektet.

- Campen skal være med til at generere idéer, der kan arbejdes videre med både i sundhedssektoren og på uddannelserne. Det er patienternes udfordringer, der skal være omdrejningspunktet, siger Palle Eriksen, lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg.

God start på iværksætteri

Samtidig er campen en chance for at snuse til iværksætteri – ikke mindst for de studerende fra SDU.

-Det er vigtigt for vores ingeniørstuderende at få føling med noget, der minder om iværksætteri, og måske finde sammen med nogen, der en dag kunne tænkes at ville starte ny virksomhed på en reelt behov med den gode idé, siger Bente Olsen, lektor på Mads Clausen-instituttet, SDU.

Nyt samarbejde

Campen arrangeres for fjerde gang i år, men som noget nyt går SDU i år ind som partner på lige fod med UC Syddanmark. Fra SDU deltager ingeniørstuderende fra tredje semester på Interaction Design, Mechatronics og Innovation and Business. Fra UC Syddanmark er det de nye studerende på Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg.

Vinderne bag det bedste projekt bliver belønnet med gavekort til Café Figo i Sønderborg.

Pressen er velkommen på innovationscampen. Kontakt:

Lektor Palle Eriksen, Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg, University College Syddanmark: Telefon 7266 5732 / peri@ucsyd.dk.

Lektor Bente Olsen, Mads Clausen-instituttet, Syddansk Universitet: Telefon 6550 1601 / beo@mci.sdu.dk.

Redaktionen afsluttet: 29.08.2014