Fremragende forsker får EliteForsk-pris

N. Asger Mortensen er internationalt kendt for sin banebrydende forskning i spændingsfeltet mellem den klassiske fysik og kvantefysikken. I dag stod han på podiet i Operaen, hvor Uddannelses- og Forskningsminister Søren Pind overrakte ham beviset på, at SDU-professoren tilhører eliten inden for sit felt.

Af Bolette Marie Kjær Jørgensen, bomk@sdu.dk

Uddannelses- og forskningsministeren uddeler hvert år EliteForsk-priser på 1,2 millioner kroner til fem af Danmarks dygtigste forskere for at skabe opmærksomhed om de klogeste hoveder og hylde de største forskningsresultater.

Overrækkelsen af årets EliteForsk-priser fandt sted den 1. marts ved et arrangement i Operaen i København, hvor SDU-professor N. Asger Mortensen og fire andre forskere var prismodtagere.

Udover EliteForsk-prisen til N. Asger Mortensen var også andre SDU-forskere i fokus, nemlig de to ph.d.-studerende Anders Eller Thomsen og Simon Vilms Pedersen, som begge fik rejselegater på 200.000 kroner.

Grundforskning og innovation

N. Asger Mortensens forskning ligger inden for området quantum plasmonics – specielt udforskning af nanoskala-lys-stof-vekselvirkninger. Også brobygning mellem grundforskning samt innovation og teknologisk udvikling har hans store interesse, og teknologiske perspektiver af hans forskning forfølges nu i en række virksomheder.

SDU-professoren siger selv om sin forskning:

-Jeg prøver at placere mig i den meget udfordrende position, hvor man både skal mestre grundforskning og samtidig have øje for, hvornår der kan være nogle perspektiver i forskningen, der kan føre til nye anvendelser. Det er blevet en arbejdsform, der er blevet min karrierevej.

- Min forskning er i et lidt bredere perspektiv bidrag til innovation, men jeg har ikke en lang række etablerede firmaer på mit cv. Der lader jeg gerne studerende og kollegaer tage over.

N. Asger Mortensen er desuden D-IAS Chair. D-IAS er et center på SDU, som de bedste forskere er tilknyttet på tværs af fagligheder, institutter og fakulteter.

Redaktionen afsluttet: 05.03.2018