Tidlige julegaver til forskere på SDU Sønderborg – Modtager 50 millioner fra Interreg Deutschland-Danmark

Torsdag en 15. december blev Interreg Deutschland-Danmark enige om fordelingen af 32,6 mio. EUR i tilskud til 14 nye projekter. SDU Sønderborg står i spidsen for fire af de projekter, som blev tildelt midler og er derudover involveret i yderligere et.

Forskere fra SDU i Sønderborg kan gå glade på juleferie. Fire forskningsprojekter med SDU som leadpartner er nemlig tilsammen blevet tildelt, hvad der svarer til 50 millioner kroner fra Interreg Deutschland-Danmark.

”Igennem de sidste fem perioder, har Interreg Deutschland-Danmark været en yderst værdifuld igangsætter af samarbejder mellem institutioner i Nordtyskland og Syddanmark, så vi kan løse ikke blot regionale, men også for globale udfordringer.” lyder det fra campusleder for SDU Sønderborg, Horst-Günter Rubahn.

”Det er opmuntrende og glædeligt, at det nye Interreg 6-program fortsætter med den tradition og stoler på, at campus Sønderborg med succes kan lede fire nye netværksprojekter. Støtten fra Interreg Deutschland-Danmark-programmet har enorm betydning for campus i Sønderborg. Det sikrer, at vi kan finde og udbrede innovative løsninger, der hjælper med at forbedre livet ikke blot i, men også udenfor grænseregionen.”

De fire projekter er følgende:

PLASTTRACK - technology platform for micro- and nanoplastics tracking
Projektet fokuserer på udviklingen af en teknologisk platform, der automatiserer sporing og digital analyse af mikro- og nanoplast. Der er planlagt et tæt samarbejde med industrielle partnere.

PLASTTRACK-projektet modtager ca. 1,7 millioner euro i Interreg-støtte. Leadpartner er Mads Clausen Instituttet, Syddansk Universitet i Sønderborg. Blandt de øvrige danske partnere er Syddansk Universitet, NEWTEC Engineering A/S, Odense og CLEAN - Environmental Cluster Denmark, Sønderborg.

ARTEMIS – samarbejde mellem virksomheder og studerende
I ARTEMIS-projektet har samarbejdet mellem studerende og 30 små og mellemstore virksomheder (SMV'er) til formål at styrke SMV'ernes innovationskapacitet gennem virksomhedsspecifikke innovationsprocesser. Fokus på de enkelte virksomheders behov bør fremhæves.

ARTEMIS-projektet modtager ca. 1,56 millioner euro i Interreg-støtte. Den ledende partner er Syddansk Universitet i Sønderborg. Blandt de danske partnere er Sønderborg Vækstråd, Business Aabenraa, samt Mind Factory by ECCO, Tønder.

SMART POWER CONVERSION
Projektets mål er at udbygge samarbejdet og forstærke synergier i den dansk-tyske region inden for effektelektronik, og at udnytte det skabte samarbejde fra forgængerprojekterne „PE-Region“ og „PE-Region Platform“ for at imødekomme nye behov.

Projektet SMART POWER CONVERSION modtager ca. 1,6 millioner euro i Interreg-støtte. Den ledende partner er Syddansk Universitet i Sønderborg. Blandt de øvrige partnere er f.eks. Fachhochschule Kiel og Sønderborg Vækstråd, Sønderborg.

PRECISE – intelligent løsning til bæredygtig produktion og forbrug af kød
Projektet har til formål at forhindre unødvendigt madspild ved at afprøve og udvikle en sensor, som præcist skal fastlægge køds og fisks holdbarhed. Dette kan bidrage til at mere kød og fisk bliver anvendt i restauranter og efter projektperioden også i fødevarebutikker. Derudover kan man undgå at generere affald.

PRECISE-projektet modtager ca. 1,9 mio. euro i Interreg-tilskud. Leadpartner er Syddansk Universitet, Mads Clausen Institute. Øvrige partner er bl.a. AmiNIC ApS, Middelfart, KIN GmbH, Neumünster og Hochschule Flensburg.

Interreg Deutschland-Danmark fremmer vækst og samarbejde på tværs af grænsen. I mere end 30 år har dette initiativ støttet samarbejdet mellem aktører og lande i hele Europa, så de kan beskæftige sig med udfordringer og emner, der påvirker dagligdagen, f.eks. inden for arbejdsmarked, uddannelse, sundhed og miljøbeskyttelse. I årene 2021-2027 vil der være 𝟲𝟵𝟴 𝗺𝗶𝗹𝗹𝗶𝗼𝗻𝗲𝗿 𝗸𝗿. til rådighed til at finansiere dansk-tyske samarbejdsprojekter.

Interreg Deutschland-Danmark er finansieret af Den Europæiske Fond for Regional Udvikling.

Redaktionen afsluttet: 22.12.2022