Skip to main content
DA / EN
Digitale oplevelser

Vil du med på digitalt museum?

Flere og flere kulturinstitutioner går online, og efter Covid-19 nedlukningerne ønsker EU at gøre vores fælles kulturarv mere digitalt tilgængeligt for de mange, der ikke kan besøge stederne fysisk. På SDU udvikler datalog Stefan Jänicke nye metoder til at formidle kulturarven digitalt fx i koncentrationslejren Bergen-Belsen.

Af Birgitte Svennevig, , 29-11-2021

Den 15. april 1945 blev koncentrationslejren Bergen-Belsen befriet. 120.000 mennesker har været fanger her, og mindst 52.000 er døde. I dag er lejren – ligesom en række andre – åben for besøgende, der tager rejsen til byen Bergen i nærheden af Celle i Nordtyskland.

Lejren bør være endnu mere tilgængelig, mener Stefan Jänicke, der er ekspert i visualisering af data. Han er optaget af at finde nye, digitale måder at formidle vores fælles kulturarv på, og han arbejder med at udvikle ideer til computermodeller og -værktøjer, der gør det muligt at udforske koncentrationslejre digitalt. Det sker med støtte fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, og han bruger lejren Bergen-Belsen som case.

Flere lag i den digitale oplevelse

- Det er ikke så vigtigt, at det lige er Bergen-Belsen, jeg arbejde med som eksempel. Det vigtige er, at vi kan blive ved med at besøge disse lejre. Intet kan konkurrere med at være der selv, og fysiske besøg skal altid være en mulighed, men der er rigtigt mange mennesker, der aldrig får mulighed for selv at besøge en koncentrationslejr, siger han.

Derfor har det værdi at gøre dem tilgængelige i et digitalt univers, understreger forskeren:

- Der er to store fordele: For det første får de mange mennesker, der ikke fysisk kan besøge stedet, mulighed for det. For det andet kan vi lægge meget mere ind i det digitale besøg, end der kan opleves ved et fysisk besøg, siger Stefan Jänicke.

Vi kan lægge meget mere ind i det digitale besøg, end der kan opleves ved et fysisk besøg.

Stefan Jänicke, lektor

De allerede gammelkendte metoder som fx, at man kan ”gå rundt” på et sted vha computer-curseren eller at man kan klikke på noget og få en tekstboks op, er oplagte metoder. Men digital udforskning kan være meget mere end det, påpeger han.

Mange digitale muligheder

Stefan Jänicke giver disse eksempler på digitale måder at opleve koncentrationslejren Bergen-Belsen:

  1. Under et digitalt besøg kan man fx taste sin alder eller sin hjemegn ind og blive matchet med fanger i lejren, som var jævnaldrende eller kom fra samme hjemegn. Under sit digitale besøg kan man så få push-beskeder, når ens match har skrevet noget i sin dagbog, fx om det lokale, man kommer ind i.
  2. Bergen-Belsen var del af et kæmpe netværk, hvor nazisterne udvekslede information om transporter, nye lejre osv. De arkiver kan man som digital besøgende få relevant materiale fra.
  3. Under sit digitale besøg kan man vælge fokus på særlige temaer. F.eks. mad, og så vil man få adgang til fx dagbogspassager, hvor fanger skriver om mad. Et andet eksempel kan være ”nye ankomster”, og så får man adgang til tyskernes data om de togtransporter, der ankom til lejren.
  4. Man kan besøge forskellige udgaver af samme sted. Næsten alle historiske bygninger har ændret udseende gennem tiden, og med computermodeller kan man invitere den digitale gæst ind i forskellige udgaver af samme sted.
Mød forskeren

Stefan Jänicke er lektor på Institut for Matematik og Datalogi. Han er datalog og optaget af at bygge bro mellem datalogi og andre videnskaber indenfor humaniora, lingvistik, biologi og samfundsvidenskab.

Kontakt

Visualisering af Danmarks kulturarv

Stefan Jänicke har også arbejdet med at visualisere data om den danske kulturarv, bl.a. om kønsforskelle, HC Andersen og Kierkegaard. Det kan du læse mere om i denne artikel i Aktuel Naturvidenskab.

Læs mere

Prøv det

Terezin i Tjekkiet var både en koncentrationslejr og en ghetto under 2. verdenskrig. Stederne kan i dag besøges både fysisk og digitalt.

Prøv det

Redaktionen afsluttet: 29.11.2021