Skip to main content

Java for gymnasieelever

21 gymnasieelever fik i april og maj tre dages introduktion til programmering i Java af Christian Kudahl

Det er søndag, solen skinner – og på IMADA sidder 21 gymnasieelever bøjet over deres computere. Christian Kudahl tegner og fortæller, og efter lidt tid får de unge mennesker en opgave, som de skal løse i løbet af dagen.

 

Over tre søndage får de unge lov at udvikle programmer til at spille strategispil og datanalyseprogrammer, der kan f.eks. kan segmentere, om et tweet er kommet fra en herre ved navn Obama eller Trump, hvilke chancer en passager på Titanic ville have for at overleve og vurdering af det sundeste morgenmadsprodukt.

 

Nogle går endda videre og udvikler deres egne text-adventurespil.

 

Det hele baseres på Java, som Christian Kudahl introducerer de unge til for første gang.

 

De unge vil programmere

Christian Kudahl, der også er outreach-koordinator, oplevede gymnasieeleverne som meget motiverede til at lære programmering:

 

- De kunne have valgt at sidde ude i solen og drikke øl, men de kom her og var meget interesserede i at lære. Sammenholdt med Python-kurset i efteråret, hvor der faktisk var endnu flere deltagere, giver det et billede af nogle unge, der virkelig interesserer sig for dette område.

 

Og kurser i programmering lader til at være en oplagt chance for at åbne gymnasieelevernes øjne for mulighederne på IMADA. En nylig spørgeskemaundersøgelse viser, at 45 % af de nye datalogistuderende ikke har været i kontakt med nogen på instituttet, før de vælger uddannelse. Så der er noget at tage fat på.

 

- Vi håber selvfølgelig, at nogle af de unge vil huske os, når de skal vælge uddannelse fremover. Der er i hvert fald interesse for det, så jeg kan ikke se nogen grund til, at vi ikke skulle udbyde lignende kurser en gang eller to om året fremover, slutter Christian Kudahl.

 

Outreach-teamet overvejer, hvilket program der eventuelt skal udbydes til efteråret.

Redaktionen afsluttet: 13.06.2018