Newtec får større værktøjskasse med studieprojekter fra SDU

IMADA og Newtec

Foto: Bjarke Jørgensen, Head of Research, Newtec Engineering A/S og Nina Louise Pedersen, Studerende, Anvendt matematik, Institut for Matematik og Datalogi, SDU.

– Nina har nærmest givet os opskriften på, hvordan vi skal implementere ICA metoden – eller rettere hjulpet os til at se, hvordan vi bruger metoden mere målrettet. Og dét har en høj værdi! Særligt så vi ikke kommer til at anvende den på det forkerte problem – lidt som at man heller ikke bruger en hammer til alting, forklarer Bjarke Jørgensen, Head of Research i Newtec Engineering A/S, om Nina Louise Pedersens projekt, der har haft til formål at analysere brugen af Independent Component Analysis (ICA), i sammenhæng med Newtec Engineerings udvikling af sorteringsmaskiner.

Newtec er en 42 år gammel virksomhed, der producerer maskiner til at veje, pakke og sortere primært frugt og grønt og har 15.000 installationer rundt i hele verden.

Newtec Engineering A/S, som er den gren af virksomheden, der særligt tager sig af at udvikle sorteringsmaskiner, har haft Nina Louise Pedersen tilknyttet siden sidste år. Først i studiepraktik og senere nu som specialestuderende. Nina læser Anvendt matematik på SDU og afslutter sit kandidatspeciale til vinter.

Newtec har allerede fra begyndelsen været en virksomhed med stor udviklingstrang og var blandt de første tilbage i 90’erne til at implementere kunstige neurale netværk, i deres maskiner:

– Et kunstigt neuralt netværk kan oversættes i almindelig tale til maskinlæring. Altså dét, at man kan træne en maskine til at genkende en bestemt type af fejl. Så hvis man har skimmel på en kartoffel, så kan vi lære maskinen at genkende skimlen og adskille den fra f.eks. en tør plet eller en slagskade. Det er mildest talt som at træne en hund til at gø, hver gang den lugter til en dårlig kartoffel. Ninas opgave i denne her sammenhæng har været at se på en bestemt del af maskinlæringsdelen. Nærmere bestemt har hun set på opbygningen og sammensætningen af hyperspektrale billeder af fødevarer – og til det har hun anvendt metoden ICA, som er en ny metode, kun meget få anvender. Men vi har vidst, at der muligvis var et stort potentiale i at bruge den, vi har bare ikke haft de nødvendige ressourcer til at kværne alt det data, der skulle til for at blive klogere på den.

Faggrænser er flydende

– Ninas omhu og dybere teoretiske forståelse for matematikken i det har bragt os et stort skridt i den rigtige retning. Jeg er dog ikke helt sikker på, at Nina selv er klar over, hvor meget hendes indsats gør en forskel for os. Generelt tror jeg, der er mange naturvidenskabelige studerende, der ikke er klar over alt det, de faktisk har at bidrage med til små og mellemstore virksomheder, siger Bjarke.

Nina selv beskriver også sinoplevelse med Newtec som overraskende:

– Jo, jeg blev helt klart overrasket over, hvor meget sådan en virksomhed, der jo lige ligger et stenkast fra universitetet, rent faktisk har kunne bruge sådan en som mig. Jeg har desuden lært, at det er enormt vigtigt, at man som anvendt matematik-studerende ikke hæfter sig alt for meget ved kun at ville beskæftige sig med de teoretiske spørgsmål, men at man også bevæger sig lidt ud i grænselandet af sit område, fordi det netop ofte er der, den ”anvendte” del ligger. Det er et mix af lidt af det hele, når man arbejder på at løse et problem for en virksomhed, som Newtec, og jeg har derfor også beskæftiget mig med f.eks. at kode. Det gør jo også at man udvider sin horisont, og jeg må sige, at jeg både føler mig udfordret af min tid hos Newtec, men også, at jeg har bidraget og gjort en forskel, med netop min måde at se tingene på. Eller det tror jeg da, at jeg har, siger Nina med et ydmygt glimt i øjet.

– Faggrænser er flydende, og det kan  såvel virksomheder som studerende have fordel af at blive endnu bedre til at forstå. For os virksomheder er det særligt vigtigt, at man åbner øjnene for, hvad f.eks. en anvendt matematiker rent faktisk kan bidrage med, selvom ens branche måske ligger inden for et andet område. Der er mange ting, som bare får lov til at ligge på hylden, og som man som virksomhed egentlig gerne vil have prøvet af, men man kan ikke lige finde ressourcerne til det. Og det er netop dét, en studerende kan – de kan afprøve de nye områder, som man ikke selv har den nødvendige tid til. Og den tid, man så skal bruge for at vejlede en studerende,  er faktisk altid en god investering. Vi har haft rigtig mange både matematikere, dataloger, og ingeniørstuderende m.fl. – og det er kun meget sjældent, at vi ikke har fået det igen, som vi har givet ud. Når man, som virksomhed, kræver at få højtuddannet arbejdskraft og dygtige mennesker, så har man også et ansvar for, at den ressource er til rådighed, afslutter Bjarke og smiler.

Kontakt

Bjarke Jørgensen
Head of Research
Newtec Engineering A/S
Tlf. 6315 4884

Peter Bækgaard Madsen
Outreachkoordinator
Institut for Matematik og Datalogi, SDU
Tlf. 6550 9698
E-mail: pbm@imada.sdu.dk

 

Fakta om Anvendt matematik

  • En anvendt matematikers opgave er at løse komplekse praktiske problemer inden for en lang række forskellige fagområder, hvor man ønsker at finde de mest optimale løsninger.
  • En anvendt matematiker kan derfor bruges inden for mange brancher, hvor der er behov for at foretage beregninger, programmere og håndtere store mængder data.
  • Uddannelsen i Anvendt matematik på SDU er unik i Europa, fordi der arbejdes med nogle af de mest  moderne numeriske simuleringsværktøjer.
  • SDU er det eneste universitet i Danmark, der udbyder en uddannelse i Anvendt matematik.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies