Skip to main content

Målgruppe:
Kurset er målrettet alle, der kunne tænke sig at engagere gymnasieelever gennem en radikalt dialogisk undervisningsform. Tilgangen og dens værktøjer vil være relevant for de fleste fag, men særligt for dansk, religion, samfundsfag eller andre fag, hvor dialog, filosofisk tænkning og selvstændig refleksion og argumentation vægtes højt.

Underviser:
Caroline Schaffalitzky de Mucadel, lektor ved IKV Syddansk Universitet.

Tid og sted: 27. oktober på SDU i Odense.

Tilmeldingsfrist: 17. oktober 2022

Tilmelding

Kurset udbydes også som skolebaseret kursus. Ved ønske om et skolebaseret kursus kontaktes Anne Bang-Larsen, tlf. 61 999 139, email: anneb@sdu.dk. Pris aftales med rekvirenten.

Pris:
2.950 kr. ekskl. moms, inkl. bog.

Formål:
Øget fokus på mundtlighed og behov for elevaktivering, selvstændig tænkning, bedre argumentation og refleksion kalder på konkrete værktøjer, der kan understøtte klassedialogen. Dette kursus introducerer filosofisk dialog og værktøjer fra denne undervisningsform. Undervisningsformen er meget engagerende og inddragende og har sine styrker i forbindelse med åbne klassedialoger (fx om litteratur, religion, samfundsspørgsmål, eller vanskelige diskussioner om etik og politiske værdier). Den kan også bruges som bidrag til at udvikle undervisning, der er inkluderende i forhold til fx tilbageholdende elever. Teknikkerne adskiller sig fra den klassiske undervisning ved, at læreren ikke styrer den faglige sti, men faciliterer en diskussion, hvor eleverne selv bidrager med det faglige indhold. Ud over introduktionen til feltets teknikker og potentiale giver kurset også ideer til, hvordan man efterfølgende kan arbejde videre på egen hånd.

Indhold:
Kurset giver en introduktion til følgende elementer:

- filosofisk dialog som alternativ undervisningsform

- læreren i facilitatorrollen

- eksempler på temaer, der kan behandles i filosofiske samtalesessioner

- grundteknikker

- faldgruber for dialogfacilitatoren og

- arbejdet med teknikkerne.

Filosofiske dialoger kan afholdes på flere måder. Dette kursus bruger den model, som er udviklet af det britiske Philosophy Foundation. Se mere på www.philosophy-foundation.org og www.filosofiiskolen.dk

Arbejdsform:
Kursets arbejdsformer vil bestå af en blanding af oplæg, diskussion og øvelser. Der udleveres materiale på dagen (bl.a. introduktionsbogen 'TÆNK HØJT' (Akademisk Forlag, 2019)), og der kræves ingen særlig forberedelse. Vi anbefaler, at man tilmelder sig to fra samme skole, så man kan fungere som makkerpar og støtte hinanden, da det ellers kan være vanskeligt at træne teknikkerne selv efterfølgende. Kurset kan også rekvireres skolebaseret. Min. 6 og max 12 deltagere.

Sidst opdateret: 09.05.2022